<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Hans dype lommer utløser Kina-offensiv

Kinesiske Tencent vil ikke sitte stille og se på at Saudi-Arabia raider gaming-sektoren, og varsler nå europeiske oppkjøp.

Publisert 26. apr. 2023 kl. 13.53
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 454 ord
GAMING-OFFENSIV: Fra Saudi-Arabia og kronprins Mohammed bin Salman. Foto: NTB

Tencent tok ned investeringstakten mot slutten av fjoråret, men er nå klare til å trappe opp igjen, opplyser fire kilder med kjennskap til saken til Financial Times.

Og hovedmålet for den teknologifokuserte investeringsgiganten er europeiske aktører i gaming-sektoren.

INNTEKTER PÅ SPILL: For Tencent og selskapets sterke mann Pony Ma. Foto: NTB

– Når kinesiske regulatoriske myndigheter er på vakt mot Tencents store, hjemlige markedsandel, har ikke selskapet noe annet valg enn å gå internasjonalt. (...) Du skal fortsatt legge frem kvartalstall der du må vise til vekst, så du må gå vestover. Med et USA som stenger dørene for kinesiske selskaper, er Europa det eneste stedet å gå, sier en kilde nær Tencent-ledelsen til avisen.

Opptrappingen av utenlandske investeringer kommer til tross for at Beijing i april i fjor opphevet en ni måneders blokkering av nye spilltitler, et grep som hemmet veksten for både Tencent og konkurrenten NetEase. Tencent frykter likevel at Beijing vil hindre selskapet i å vokse seg så stort som det en gang var. 

Saudi-Arabia i full sving

Samtidig trenger Tencent å handle raskt, ettersom Saudi-Arabias statlige Public Investment Fund (PIF) skal investere 38 milliarder dollar i den internasjonale gaming-sektoren – som en del av kongedømmets streben etter å diversifisere seg bort fra olje. 

Tidligere denne måneden kjøpte PIFs gaming-fond Savvy Games den amerikanske spillutvikleren Scopely for 4,9 milliarder dollar, fondets tredje store investering hittil i år etter oppkjøpet av e-sports-plattformen Vindex og kjøpet av en eierandel i e-sports-byrået VSPO.

Analytikere hevder overfor Financial Times at bransjekunnskapen gjør Tencent til en attraktiv partner.

– Tencent evner langt bedre å jobbe med og hjelpe selskapene de kjøper opp, men fremveksten av nye budgivere kan gjøre potensielle avtaler dyrere for dem, sier internett-analytiker for Kina hos Bernstein, Robin Zhu.

Trenger nye bestselgere

Kina sto for 73 prosent av Tencents spillinntekter på 24,5 milliarder dollar i 2022, og store forventninger knyttes til flere av selskapets lanseringer i år, deriblant skytespillet «Valorant» og mobilspillet «Dungeon & Fighter» – hvis sistnevnte får regulatorisk godkjennelse.

Men en toppleder i Tencents spillvirksomhet påpeker overfor avisen at investeringer i nye prosjekter ble hardt rammet av kostnadskuttene utløst av Beijings inngripener i sektoren. Samtidig er salget fallende for titler som «Honor of Kings» og «Peacekeeper Elite.» 

Mangelen på fremtidige, potensielle bestselgere bidrar derfor også til at Tencent ser utenfor Kinas grenser.

Flere av Tencents utenlandske spillinvesteringer har resultert i suksessrike lanseringer i fastlands-Kina, deriblant League of Legends utviklet av Los Angeles-baserte Riot Games.