– Vi har hatt kunder fra dag én, sier Haakon Mathisen, medgründer og adm. direktør i Vierlive. Selskapet utviklet en digital konsertplattform under pandemien for å dekke folks konsertbehov.
Den første uken plattformen ble lansert, solgte de hundre billetter. Noen uker senere solgte de flere tusen.
Siden den gang har artister som Girl in Red, Aurora og Sigrid holdt digitale konserter på plattformen. I fjor hentet selskapet 3,5 millioner kroner fra en håndfull engleinvestorer for å satse internasjonalt.
Ny ansettelse
Det største steget inn mot det internasjonale markedet er en nylig ansettelse av talentspeideren Danny Jr. Roberts. Han oppdaget blant annet den norske artisten Aurora i sin tid, og skal nå jobbe for å få artister verden over til å strømme konsertene sine på Vierlive-plattformen.
– Det er et skifte i musikkindustrien. De fleste artister tjener ikke penger på strømming over Spotify og TikTok. Plattformen vår representerer en ny inntektskilde, sier Mathisen.
Fra billetter til abonnenter
Betalingsmodellen pr. dags dato er tilsvarende samme modellen som på tradisjonelle konserter ved at publikum kjøper billetter til spesifikke konserter.
Derimot ser Mathisen en annen form for betalingsmodell som fremtiden til plattformen.
– Vi ønsker å gå fullstendig abonnementsbasert, hvor kundene kan abonnere på spesifikke artister. Vi er fortsatt i tenkeboksen på hvordan vi skal gjøre det, men det er målet, sier han.
Norsk programvare
Konsertplattformen er bygget av utviklerne og medeierne Jon Tore Hafstad og August Lilleaas over en toårsperiode. Derimot fikk gutta drahjelp i starten for å få prosjektet i gang.
Teknologiselskapet NoA Ignite hjalp til med utviklingen helt kostnadsfritt i starten av prosjektet i en periode da selskapet hadde ekstra kapasitet.
– NoA Ignite er en bra gjeng. Nå skal vi gjøre et testprosjekt sammen på produktledet vekst, det blir også gøy, sier Mathisen.