Priskrigen i det kinesiske elbilmarkedet tilspisser seg, ikke minst etter at batteriprisene har kommet ned fra fjorårets høyder. Tesla og BYD har varslet priskutt på sine biler, og dermed begynt å skvise marginene i bransjen. Analytikere hevder likevel overfor Bloomberg at det er Li Auto som er best posisjonert i møtet med den skarpere konkurransen.
– Slaget står hovedsakelig i massemarked-segmentet rundt salgspriser på 100-150.000 yuan (14-21.000 dollar), men Li Auto selger biler langt over disse nivåene. På tvers av markedet ser vi dessuten at det ikke er altfor mye å velge i blant mellomstore til store SUV-modeller i premium-segmentet, sier den Singapore-baserte Morningstar Asia-analytikeren Vincent Sun.
Li Auto skiller seg ut fra konkurrentene ved å utvikle såkalte «extended-range» elbiler, biler som bruker bensinmotorer for å øke kjørelengden. Men senere i år ventes selskapet ifølge nyhetsbyrået å lansere en helektrisk bil for å komplementere utvalget av hybridbiler.
Citigroup er bull
Tirsdag endte Li Auto opp 0,8 prosent til 111,70 Hongkong-dollar i Hongkong, og dermed snakker vi om en kursoppgang på 109 prosent siden fjorårsbunnen i oktober. I samme periode har Xpeng og Nio steget rundt 20 prosent.
Kursoppgangen kommer etter at Li Auto har overrasket med plussresultater de to siste kvartalene, mens selskapet har lansert én ny modell i kvartalet siden i fjor sommer og samtidig holdt kostnadene i sjakk. Citigroup trekker ifølge Bloomberg frem Li Auto som vinneren av den kinesiske elbilkrigen, og opererer med et kursmål på 208,80 Hongkong-dollar.
Analytikerne i den amerikanske storbanken tror dermed at aksjen skal stige nesten 90 prosent til, og at den skal gjøre det innen jul i år.
Rekordlevering
Li Auto doblet inntektene fra første kvartal i fjor til første kvartal i år, og leverte rekordhøye 52.584 biler. Citi tror salgsmomentumet vil fortsette for selskapet med en «forretningsmodell og salgstankegang som er totalt forskjellig fra andre produsenter av biler som går på ny energi», het det i analysen.
Analytikerstanden har ifølge nyhetsbyrået hevet sine 12-måneders kursmål for Li Auto med i snitt rundt 10 prosent bare den siste måneden, hvorav Morgan Stanley trekker opp med sin oppjustering på over 40 prosent.
– Li Auto vil fortsette å slå Xpeng og Nio i salgsvolum i år, da sistnevnte fortsatt er i en endringsprosess på produktsiden, sier Bloomberg Intelligence-analytiker Joanna Chen i Hongkong.
En annen aktør som distanseres av Li Auto er Tesla, og i pinsen ble det kjent at gründer og toppsjef Elon Musk er ventet til Kina denne uken.