Snur ryggen til Zuckerberg
Få dager etter lansering hadde den nye sosiale appen Threads over 100 millioner brukere. Nå er nyhetens interesse over, og brukertallene stuper.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F88926930.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D36b125d3e79a556d197da261a4362c493816526a454a6c431a505011b77cecbc)
Brukerne av Threads har allerede mistet interessen for appen som tok sikte på å bli det nye Twitter.
I stedet har konkurrenten skiftet navn til X, og halvparten av Threads-brukerne har mistet interessen for appen under én måned etter lansering.
Da Threads ble tilgjengelig for folk flest 5. juli, bortsett fra innbyggere i Europa, spratt Mark Zuckerberg og hans ledere i Meta champagnekorkene.
På to døgn hadde over 100 millioner mennesker lastet ned appen og tatt den i bruk.
Forduftet
Nå er juli på hell og en analyse selskapet Sensor Tower har utført, viser at 70 prosent av brukerne ikke lenger bruker appen de har installert daglig, skriver The Times.
Så få som 13 millioner brukere skal nå bruke den daglig.
De som bruker den, er heller ikke så gira som i begynnelsen. Wall Street Journal viser til en analyse fra SimilarWeb.
Selskapet opplyser at da appen ble lansert var snittbrukertiden på mobiltelefoner 19 minutter i døgnet. Nå er bruken redusert til rundt fire minutter.
De daglige brukerne av X, tidligere kjent som Twitter, er pålogget en halvtime i snitt hver dag, og det rundt 200 millioner daglige brukere. Threads har med andre ord en lang vei å gå for å ta opp kampen med Elon Musks sosiale app.
Kom fra Instagram
Majoriteten av brukerne installerte Threads-appen direkte fra sin Instagram-app, som også eies av Facebook-eier Meta.
Men selv om det var enkelt å opprette en Threads-konto, har det ikke vært like enkelt for Mark Zuckerberg å holde på brukerne.
I en samtale med analytikere denne måneden lovet han å lansere flere nye funksjoner i Threads, for å gjøre appen mer attraktiv. Han virker heller ikke bekymret for at bruken var dalende, og omtalte det som normalt for nye produkter.
«Selvsagt, om mer enn 100 millioner brukere registrerer seg, så ville det vært fantastisk om alle eller bare halvparten av dem ble med videre. Vi er ikke der ennå», skal Zuckerberg ha sagt til ansatte i Meta, ifølge et opptak nyhetsbyrået Reuters har fått tak i.
I det samme møtet sa Facebook-grunnleggeren at bruker av Threads var bedre enn hva ledere i Meta hadde forventet.