<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

AutoStore slo konsensus – 2,7 mrd. i patentoppgjør ødela bunnlinjen

All-time high-omsetning ble ødelagt av svak ordreinngang og 2,7 milliarder i patentoppgjør. Bunnlinjen var blodrød. 

Publisert 17. aug. 2023
Oppdatert 17. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 281 ord
LA FREM TALL: Konsernsjef Mats Hovland Vikse i AutoStore Holdings. Foto: Iván Kverme

 

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.00

Saken oppdateres

Autostore omsatte for 176 millioner dollar i andre kvartal. Det var over konsensus som lå på 173 millioner dollar. I fjor endte tilsvarende post på 166 millioner. 

Justert driftsresultat utgjorde 82 millioner dollar i kvartalet, mot ventet 76 millioner dollar. I fjor endte posten på 67 millioner dollar. 

Bunnlinjen ble ødelagt av en ekstrautgift i forbindelse med patentoppgjør med Ocado Group – en avtale som først ble kjent i juli. Utgiftsposten endte på 230 millioner dollar – 2,7 milliarder kroner – og gjorde at bunnlinjen endte med tap på 148 millioner dollar. Det er ned fra fjorårets positive 37,4 millioner, og langt under konsensus på positive 38 millioner. 

Autostore skriver videre at selskapet er fornøyd med å ha avsluttet alle tvister med Ocado.

«Dette løser våre uenigheter og lar oss fortsette å fokusere på våre respektive virksomhetsmål», skriver selskapet.

Ordreinngangen i kvartalet var 137 millioner dollar (161), mens konsensus var 155 millioner dollar. Ordreboken pr andre kvartal 2023 var på 452 millioner dollar, mot 478 millioner dollar samme periode året før.

Guiding for resten av året

Autostore venter fortsatt en omsetning i 2023 på 700-750 millioner dollar.

«Mens de generelle markedsutsiktene på kort sikt fortsatt er usikre, gir ordrereserven oss god visibilitet for resten av 2023. Vi mener at vi er godt posisjonert for å fortsette å øke inntektene tilsvarende to til tre ganger hastigheten til det bredere markedet for lagerautomatisering, som for øyeblikket anslås å vokse med rundt 15 prosent på mellomlang sikt», skriver selskapet i kvartalsrapporten.

Autostore skriver videre at det er et sterkt underliggende aktivitetsnivå, men at konvertering av kunder går langsommere som følge av økt fokus på budsjettering på kort sikt, noe som fører til at det tar lengre tid å ta beslutninger.