<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Netflix-aksjen hoppet på uventet DVD-grep

Strømmegiganten avslutter sin DVD-tjeneste, og gir gladnyhet til de resterende abonnentene.

Publisert 24. aug. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 389 ord
LEGGES NED: Netflix' DVD-tjeneste har blitt stadig mindre populær. Foto: AP

Netflix har siden 2007 bygget seg opp til å bli verdens største strømmetjeneste, med rundt 240 millioner abonnenter verden over.

Det mange kanskje ikke vet, er at Netflix først startet med DVD-utleie gjennom post i 1997. Etter 26 år meldte selskapet i vår at det går mot sesongfinale for tjenesten.

– Vårt mål har alltid vært å gi den beste servicen for medlemmene våre, men ettersom DVD-virksomheten fortsetter å krympe, kommer det til å bli stadig vanskeligere. Så vi ønsker å gå ut på topp, og vil sende våre siste DVDer 29. september 2023, fortalte Netflix-sjef Ted Sarandos i et brev til aksjonærene.

Steg markant på børsen

Denne uken meldte Netflix på X at de ikke kommer til å gi gebyrer for DVDer som ikke blir levert tilbake etter 29. september. 

– Nyt de siste forsendelsene dine så lenge du vil! skrev selskapet.

Kunder kan til og med beholde opptil ti DVDer etter nedstengingen. Beskjeden sendte aksjen opp 5,4 prosent på sitt høyeste onsdag, før den sluttet opp 3,5 prosent.

Netflix stiger i førhandelen også torsdag, og er opp over 90 prosent det siste året.

Ikke like lønnsomt

DVD-tjenesten genererte 146 millioner dollar i inntekter for Netflix i 2022, som bare er småpenger sammenlignet med inntektene på 911 millioner dollar i 2013. Siden den gang har kurven gått jevnt nedover.

Inntektene er i alle fall småpenger sammenlignet med inntektene til hele Netflix-konsernet i 2022, som var på svimlende 31,6 milliarder dollar. 

Ifølge nyhetsbyrået AP var det mellom 1,1 og 1,3 millioner brukere som abonnerte på DVD-tjenesten i fjor. Til sammenligning var det over 14 millioner abonnenter i 2011.

– Banet vei for strømming

Uten fortjenesten fra DVD-satsingen hadde oppbyggingen av strømmetjenesten blitt enda vanskeligere for Netflix. I flere år kom hovedinntektene fra utleie av de fysiske DVDene, mens den digitale satsingen bare var et pengesluk.

– DVD banet vei for strømming og sørget for at mye av det vi startet opp, kommer til å fortsette langt inn i fremtiden, uttalte Sarandos.

Amazon-grunnlegger Jeff Bezos tilbød å kjøpe Netflix for opptil 16 millioner dollar to måneder etter oppstart, noe gründerne avslo. Da dot-com-boblen sprakk og det ble dårlige tider i 2000, ønsket de derimot å selge. Konkurrenten Blockbuster fikk tilbud om å kjøpe Netflix for 50 millioner dollar, noe Blockbuster blankt takket nei til.

I dag er markedsverdien på nærmere 190 milliarder dollar, mens Blockbuster er konkurs.