Lionel Messi meldte i sommer overgang fra Paris St. Germain til Inter Miami, Major League Soccer-klubben (MLS) der den tidligere Manchester United-stjernen David Beckham eier 10 prosent.
Den argentinske verdensmesterens debut i cupkampen mot Cruz Azul 21. juli gikk ikke upåaktet hen, og slo eksplosivt ut på tegningen av MLS-sesongkort hos Apple, skriver Wall Street Journal. Teknologigiganten har eksklusive rettigheter til å sende MLS-kamper, og strømmer disse gjennom Apple TV+.
Tall fra abonnementsanalyseselskapet Antenna viser ifølge avisen at over 110.000 amerikanere kjøpte sesongkort – bare i løpet av denne ene dagen. Dette var opp fra drøye 6.000 dagen før, og overgikk også tegningen på dagene da sesongkortet ble lagt ut for salg og sesongen sparket i gang.
25. juli, da Messi spilte sin andre kamp, tegnet over 65.000 seg for sesongkort.
– Messi hjalp oss litt
Apple opplevde også en kraftig økning i abonnementer på strømmetjeneste til 6,99 dollar i måneden, viser Antenna-tallene som ikke fanger opp nye kunder utenfor USAs grenser. I løpet av juli fikk tjenesten 300.000 amerikanske nytegninger, opp fra nærmere 38.000 i juni.
– Det er bare én Lionel Messi, så dette var et veldig stort øyeblikk for sporten i dette landet. Sport er definitivt stjernedrevet, men har aldri tidligere slått ut i en enorm økning i antallet abonnenter, sier Antenna-sjef Jonathan Carson.
Wall Street Journal hevder Messi-eksempelet er et tegn på hvordan rettighets- og distribusjonspartnerskap med store sportsligaer kan ha positive ringvirkninger for strømmetjenester.
– Vi overgår forventningene våre når det gjelder abonnenter, og det faktum at Messi gikk til Inter Miami hjalp oss litt der, sa Apple-sjef Tim Cook under kvartalspresentasjonen i august.
NFL-avtaler større
Det var i fjor at Apple signerte en avtale med MLS verdsatt til minst 2,5 milliarder dollar, en avtale som ga iPhone-produsenten eksklusiv rett til å strømme alle MLS-kamper globalt over 10 år. Bransjeeksperter spurte seg ifølge avisen da om partnerskapet ville dra abonnenter, gitt den begrensede abonnentbasen Apple TV+ har sammenlignet med de hundrevis av millioner kundene hos Netflix.
Apples konkurrenter har gått for dyrere rettigheter ettersom Google-eide YouTube tidligere i år gikk med på å betale rundt 14 milliarder dollar for en 7-årig avtale med National Football League (NFL) om å strømme de såkalte «Sunday Ticket»-kampene. Og i fjor inngikk Amazon en avtale med NFL om strømming av «Thursday Night Football» i 11 sesonger for 1,2 milliarder dollar pr. sesong.