<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Eksplosiv Messi-effekt

Lionel Messis debut for MLS-klubben Inter Miami slo eksplosivt ut i antall strømmeabonnenter hos Apple. Den dagen kjøpte over 110.000 amerikanere sesongkort.

Publisert 5. sep. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 396 ord
Article lead
lead
MESSI-JUBEL: Lionel Messi feirer scoring i sin debutkamp for MLS-laget Inter Miami mot Cruz Azul. Foto: NTB
MESSI-JUBEL: Lionel Messi feirer scoring i sin debutkamp for MLS-laget Inter Miami mot Cruz Azul. Foto: NTB

Lionel Messi meldte i sommer overgang fra Paris St. Germain til Inter Miami, Major League Soccer-klubben (MLS) der den tidligere Manchester United-stjernen David Beckham eier 10 prosent.

Den argentinske verdensmesterens debut i cupkampen mot Cruz Azul 21. juli gikk ikke upåaktet hen, og slo eksplosivt ut på tegningen av MLS-sesongkort hos Apple, skriver Wall Street Journal. Teknologigiganten har eksklusive rettigheter til å sende MLS-kamper, og strømmer disse gjennom Apple TV+.

Tall fra abonnementsanalyseselskapet Antenna viser ifølge avisen at over 110.000 amerikanere kjøpte sesongkort – bare i løpet av denne ene dagen. Dette var opp fra drøye 6.000 dagen før, og overgikk også tegningen på dagene da sesongkortet ble lagt ut for salg og sesongen sparket i gang.

25. juli, da Messi spilte sin andre kamp, tegnet over 65.000 seg for sesongkort.

– Messi hjalp oss litt

Apple opplevde også en kraftig økning i abonnementer på strømmetjeneste til 6,99 dollar i måneden, viser Antenna-tallene som ikke fanger opp nye kunder utenfor USAs grenser. I løpet av juli fikk tjenesten 300.000 amerikanske nytegninger, opp fra nærmere 38.000 i juni.

– Det er bare én Lionel Messi, så dette var et veldig stort øyeblikk for sporten i dette landet. Sport er definitivt stjernedrevet, men har aldri tidligere slått ut i en enorm økning i antallet abonnenter, sier Antenna-sjef Jonathan Carson. 

Wall Street Journal hevder Messi-eksempelet er et tegn på hvordan rettighets- og distribusjonspartnerskap med store sportsligaer kan ha positive ringvirkninger for strømmetjenester.

– Vi overgår forventningene våre når det gjelder abonnenter, og det faktum at Messi gikk til Inter Miami hjalp oss litt der, sa Apple-sjef Tim Cook under kvartalspresentasjonen i august.

NFL-avtaler større

Det var i fjor at Apple signerte en avtale med MLS verdsatt til minst 2,5 milliarder dollar, en avtale som ga iPhone-produsenten eksklusiv rett til å strømme alle MLS-kamper globalt over 10 år. Bransjeeksperter spurte seg ifølge avisen da om partnerskapet ville dra abonnenter, gitt den begrensede abonnentbasen Apple TV+ har sammenlignet med de hundrevis av millioner kundene hos Netflix.

Apples konkurrenter har gått for dyrere rettigheter ettersom Google-eide YouTube tidligere i år gikk med på å betale rundt 14 milliarder dollar for en 7-årig avtale med National Football League (NFL) om å strømme de såkalte «Sunday Ticket»-kampene. Og i fjor inngikk Amazon en avtale med NFL om strømming av «Thursday Night Football» i 11 sesonger for 1,2 milliarder dollar pr. sesong.