Schibsted fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 741 millioner kroner i tredje kvartal, mot 655 millioner kroner i samme periode i fjor.
På forhånd ventet analytikerne en EBITDA på 675 millioner kroner, ifølge estimater innhentet av Infront.
Driftsinntektene endte på 3.853 millioner kroner, opp 3 prosent. Analytikerne ventet en topplinje på 3.894 millioner kroner.
– Til tross for en utfordrende makroøkonomisk situasjon, er jeg glad for å rapportere at Schibsted har navigert godt gjennom de 'tøffe tidene' i tredje kvartal, og levert en underliggende omsetningsvekst på 1 prosent, sier konsernsjef Kristin Skogen Lund.
10 pst. vekst
De nordiske markedsplassene fikk en EBITDA på 504 millioner kroner, noe som var marginalt bedre enn forventningene. Omsetningen i dette forretningsområdet endte på 1.361 millioner kroner.
– Drevet av sterk topplinjevekst i bil, eiendom og resalg, leverte de nordiske markedsplassene en robust underliggende omsetningsvekst på 10 prosent i tredje kvartal, til tross for vedvarende markedsmotvind i jobbvertikalen. Topplinjeveksten var et resultat av økte volumer i de førstnevnte vertikaler og en generelt positiv utvikling i gjennomsnittlig inntekt pr. bruker, sier Skogen Lund.
Medievirksomheten forbedret seg betydelig sammenlignet med tredje kvartal i fjor, med en EBITDA på 168 millioner kroner – tilsvarende en margin på 9 prosent.
– Forbedringen var et resultat av kostnadsreduksjonstiltak, ettersom inntektene fra våre medier falt underliggende med 2 prosent. Dette ble drevet av vedvarende motvind innen papiravisannonser, digitale annonseinntekter i Sverige, samt lavere volumer innen sporadisk salg og papiravisannonser, mens digitale abonnementsinntekter og digitale annonseinntekter i Norge viste god ytelse, sier hun.
Schibsted
(Mill. kr) | 3.kv./23 | 3.kv./22 |
Driftsinntekter | 3,853 | 3.756 |
EBITDA | 741 | 655 |
Resultat før skatt | 14.553 | −3,062 |
Resultat etter skatt | 14.456 | −3,137 |
– Vi er entusiastiske
I kvartalsrapporten skriver Schibsted at etter flere kvartaler med solid omsetningsvekst og forbedret lønnsomhet ble resultatene i forretningsområdet vekst og investeringer påvirket av fallende inntekter i den svenske delen av Lendo-virksomheten.
For litt over en måned siden kjøpte Schibsted en eierandel på 10,1 prosent i kriserammede Viaplay.
– Som et neste steg har vi startet en dialog med selskapet for å videreutvikle vår ekspertise, og vil nøye vurdere våre alternativer, med fokus på å styrke våre nordiske markedsposisjoner og støtte verdiskaping, sier hun.
I september ble det kjent at Permira og Blackstone har kommet med et ikke-bindende bud på det internasjonale rubrikkselskapet Adevinta. Nylig meldte Bloomberg derimot at budplanene revurderes.
– På dette tidspunktet kan vi ikke gi ytterligere kommentarer, og vil komme tilbake med mer informasjon når det er passende. Vi er entusiastiske over den potensielle transaksjonen, men understreker at diskusjonene fortsatt pågår og det er ingen garantier for at transaksjonen vil gå videre, sier Skogen Lund.