<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kan tape opptil 800 mill. kroner på annonseflukt

Ifølge New York Times kan X/Twitter tape opp mot 75 millioner dollar i annonseinntekter i 2023 etter å ha blitt beskyldt for antisemittisk innhold. 

Publisert 25. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 260 ord
GÅTT TIL SAK: Elon Musks X har gått til sak mot en organisasjon som hevder å ha avdekket at reklame for store selskaper er å finne side om side med antisemittisk innhold. Foto: Reuters

Den 21. november ble det kjent at X, tidligere Twitter, har saksøkt medieovervåkningsgruppen Media Matters for æreskrenkelse.

I søksmålet hevder X at Media Matters har «manipulert» det sosiale mediet for å få det til å fremstå som om X i utbredt grad viser reklamer side om side med innhold som promoterer antisemittiske holdninger. 

Ifølge The New York Times, som har fått tilgang til interne dokumenter, står X nå overfor potensielle tap på opptil 75 millioner dollar, omtrent 803 millioner kroner, i annonseinntekter innen utgangen av 2023, ettersom flere store merker har stanset deres markedsføringskampanjer. 

I de interne dokumentene kommer det frem at over 200 selskaper, som Airbnb, Amazon, Coca-Cola og Microsoft, har stanset eller vurderer å stanse annonsene sine på X. 

X har derimot sagt at det dreier seg om 11 millioner dollar i inntekter, og at det nøyaktige beløpet svinger ettersom noen annonsører vender tilbake til plattformen, samtidig som andre utgifter øker. 

Halvert verdi

I slutten av oktober skrev Bloomberg at X var verdt under halvparten av det Elon Musk betalge da han kjøpte det sosiale mediet for ett år siden. 

Siden overtagelsen har Musk sagt opp nærmere 80 prosent av de ansatte i bedriften, byttet navn fra Twitter til X, endret noe av regelverket og over halvparten av annonsørene har forsvunnet fra plattformen.

Ifølge en person som var kjent med saken var selskapet verdsatt til 19 milliarder dollar i slutten av oktober, som vil si 45 dollar pr. aksje, i en runde hvor ansatte blir tildelt aksjer. Det er i så fall et verdifall på nesten 57 prosent siden Musk kjøpte selskapet for 44 milliarder dollar.