<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Varsler exit i Viaplay

Schibsted satset 380 millioner kroner i kriserammede Viaplay i fjor høst. Nå tar de exit etter kjempetap.

Publisert 7. feb.
Oppdatert 7. feb.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 481 ord
KASTER KORTENE: Schibsted satset 380 millioner kroner på Viaplay i fjor høst. Nå er pengene tapt, og konsernet varsler exit. Her representert ved konsernsjef Kristin Skogen Lund. Foto: NTB

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 9.00

I september kjøpte Schibsted seg inn i kriserammede Viaplay for 380 millioner kroner, som senere ble tvunget til å hente 4 milliarder i en større rekapitaliseringsplan. Nå varsler Schibsted exit etter bomkjøpet og vil dermed sitte igjen med «null» etter et kursfall på 96,5 prosent siden aksjekjøpet.

«Etter en grundig evaluering av våre muligheter og gitt den kommende endringen i selskapsstrukturen vår, har vi besluttet å nedskalere og avslutte vår investering i Viaplay», skriver Schibsted i fjerdekvartalsrapporten.

I fjerde kvartal fikk Schibsted et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA) på 684 millioner kroner, mot 651 millioner kroner i samme periode i 2022. På forhånd ventet analytikerne et underliggende driftsresultat på 664 millioner kroner, ifølge Infront.

Driftsinntektene økte med 2 prosent til 4.082 millioner kroner, som var på nivå med forventningene.

– Finansielt leverte vi et solid kvartal, med tanke på at den makroøkonomiske utviklingen i Norden fortsatt er utfordrende ettersom sentralbankene forsøker å navigere den delikate balansen mellom å opprettholde vekst og håndtere inflasjonspress, sier Kristin Skogen Lund, som for øvrig skal gå av konsernsjef.

To milepæler

I kvartalsrapporten trekker Schibsted frem budet på Adevinta og salget av medievirksomheten til Tinius-stiftelsen. Om førstnevnte sier Skogen Lund følgende:

– Vår avgjørelse om å delta i transaksjonen ble grundig overveid, med formålet å finne den tryggeste og mest verdiøkende løsningen for både Schibsted og våre aksjeeiere. Dette grepet sikrer ikke bare et betydelig kontantproveny ved en tiltalende verdivurdering, men gjør det også mulig for oss å beholde en eierandel i et vekstselskap gjennom en minoritetsreinvestering, sier Skogen Lund.

– I påvente av en endelig avtale med Tinius-stiftelsen og godkjenning av generalforsamlingen, er vi overbevist om at dette trekket vil styrke vekstutsiktene og potensialet til disse virksomhetene, sier hun om salget av nyhetsmediene.

Onsdag morgen var Schibsteds A-aksje opp snaut én prosent til 311 kroner.

Schibsted

(Mill. kr) 4. kv./23 4. kv./22
Driftsinntekter 4.082 3.988
EBITDA 684 651
Resultat før skatt 2.299 559
Resultat etter skatt 2.198 464

Tungt i jobb

I fjerde kvartal omsatte nordiske markedsplasser for 1.327 millioner kroner, mens EBITDA endte på 418 millioner kroner. Det var på linje med analytikernes forventninger.

– Forretningsområdet hadde en underliggende omsetningsvekst på 6 prosent i fjerde kvartal til tross for motvind i jobbvertikalen. Økningen kan tilskrives bedre resultater i motor, eiendom og gjenbruk, noe som illustrerer relevansen av våre markedsplasser og verdien vi skaper for våre kunder og brukere, sier Skogen Lund.

Medievirksomheten hadde en omsetning på 1.327 millioner kroner, mens EBITDA utgjorde 266 millioner kroner, mot 180 millioner kroner i samme periode i fjor.

I forretningsområdet vekst og investeringer var den underliggende inntektsutviklingen på minus 7 prosent, drevet av Lendo som blir påvirket av tøffe makroforhold.

Styret foreslår et utbytte på 2 kroner pr. aksje for 2023, mens analytikerne lå inne med et utbytte på 2,08 kroner for fjoråret, ifølge Infront.