Øyner flere oppkjøpskandidater
Link Mobility leverte 25 prosent topplinjevekst i første kvartal, og ser sterk vekst i kontantstrømmen de neste årene.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F68639998.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dddc75bf9fc2ee9c9b6d6ec1f209a28bb8440264dc7e00abcff747e916d52f388)
Link Mobility Group fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA), justert for engangseffekter, på 158 millioner kroner i første kvartal 2024 – opp fra 130 millioner kroner i samme periode i fjor.
Totale driftsinntekter gikk fra 1.333 til 1.672 millioner kroner med drahjelp fra valutamarkedet. I konstant valuta var topplinjeveksten «bare» 20 prosent.
– Vi er fornøyde med å rapportere nok et kvartal i den høye enden av forventningene. Legger vi til solide finanser, gunstige oppkjøp og flere håndfaste oppkjøpsmål er Link Mobility godt posisjonert for sterk vekst i fri kontantstrøm i 2024 og videre, sier konsernsjef Thomas Berge i en kommentar.
Oppkjøpssamtaler
Link Mobility har en sterk balanse som gjør det mulig å fortsette den organiske veksten med mer enn 30 oppkjøp fullført i Europa i løpet av de siste ti årene. Ifølge selskapet er potensialet betydelig for ytterligere positiv organisk EBITDA-vekst gjennom flere transaksjoner i en «fortsatt svært fragmentert bransje.»
Ifølge rapporten er selskapet i konstruktive diskusjoner med flere kandidater på tvers av en «variert M&A-pipeline» med et EBITDA-potensial på over 200 millioner kroner.
Målsetningen er en vekst i organisk justert EBITDA som overgår veksten i organisk bruttofortjeneste, med en forventning om at nettogjelden ikke kommer over 2-2,5 ganger EBITDA etter en refinansiering i 2025.
Link Mobility var opp over 5 prosent de første minuttene av dagens handel på Oslo Børs, men har nå roet seg ned og er svakt opp på dagens femte høyeste volum så langt.