<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Øyner flere oppkjøpskandidater

Link Mobility leverte 25 prosent topplinjevekst i første kvartal, og ser sterk vekst i kontantstrømmen de neste årene.

Publisert 13. mai
Oppdatert 13. mai
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 246 ord
STORE PLANER: Konsernsjef Thomas Berge (t.v.), med Rune Syversen og Jens Rugseth fra da Link Mobility ble børsnotert. Foto: Iván Kverme

Link Mobility Group fikk et driftsresultat før av- og nedskrivninger (EBITDA), justert for engangseffekter, på 158 millioner kroner i første kvartal 2024 – opp fra 130 millioner kroner i samme periode i fjor.

Totale driftsinntekter gikk fra 1.333 til 1.672 millioner kroner med drahjelp fra valutamarkedet. I konstant valuta var topplinjeveksten «bare» 20 prosent.

– Vi er fornøyde med å rapportere nok et kvartal i den høye enden av forventningene. Legger vi til solide finanser, gunstige oppkjøp og flere håndfaste oppkjøpsmål er Link Mobility godt posisjonert for sterk vekst i fri kontantstrøm i 2024 og videre, sier konsernsjef Thomas Berge i en kommentar.

Oppkjøpssamtaler

Link Mobility har en sterk balanse som gjør det mulig å fortsette den organiske veksten med mer enn 30 oppkjøp fullført i Europa i løpet av de siste ti årene. Ifølge selskapet er potensialet betydelig for ytterligere positiv organisk EBITDA-vekst gjennom flere transaksjoner i en «fortsatt svært fragmentert bransje.» 

Ifølge rapporten er selskapet i konstruktive diskusjoner med flere kandidater på tvers av en «variert M&A-pipeline» med et EBITDA-potensial på over 200 millioner kroner.

Målsetningen er en vekst i organisk justert EBITDA som overgår veksten i organisk bruttofortjeneste, med en forventning om at nettogjelden ikke kommer over 2-2,5 ganger EBITDA etter en refinansiering i 2025.

Link Mobility var opp over 5 prosent de første minuttene av dagens handel på Oslo Børs, men har nå roet seg ned og er svakt opp på dagens femte høyeste volum så langt.