<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Knuses av kinesiske rivaler

For aller første gang er de fem største på Kinas smarttelefonmarked alle kinesiske.

Publisert 25. juli
Oppdatert 25. juli

Apples markedsandel i Kina krympet med to prosentpoeng i andre kvartal, melder Reuters og viser til tall fra markedsanalysefirmaet Canalys.

iPhone-produsentens markedsandel falt til 14 prosent, fra 16 prosent i tilsvarende kvartal i fjor.

NEDRYKK: Apple faller på Kina-toppliste. Foto: Bloomberg

Det gjør Apple til den sjette største aktøren på det kinesiske markedet for smarttelefoner. På samme tid i fjor var det amerikanske selskapet tredje størst i Kina.

Ifølge Canalys var det en samlet salgsvekst på 10 prosent på det kinesiske smarttelefonmarkedet i andre kvartal.

Den største aktøren var Vivo, med en beregnet markedsandel på 19 prosent. Oppo var nest størst med 16 prosent, mens Honor og Huawei hadde 15 prosent hver.

Andre kvartal i år var dermed første gang noensinne at de fem største smarttelefonaktørene i Fastland-Kina alle var kinesiske, ifølge Canalys-analytiker Lucas Zhong.