Resultatsesongen fortsetter med full fart i USA. Etter at Alphabet leverte sterkt, Microsoft skuffet med guidingen og Meta fortsatte kanonveksten, er Apple selskapet i fokus torsdag kveld. Selskapet opererer med avvikende regnskapsår, og legger frem fasiten for sitt fjerde kvartal.
Resultatet ble en omsetning på 94,93 milliarder dollar, opp fra 89,5 milliarder dollar samme periode i fjor. Justert inntjening per aksje kom på 1,64 dollar, opp fra 1,46 dollar per aksje for et år siden.
Med det slo Apple forventningene marginalt. Wall Street ventet en omsetning på 94,58 milliarder dollar, og et resultat per aksje på 1,60 dollar.
iPhone-salg sto for halvparten av omsetningen, med 46,22 milliarder dollar i salg. Mac og iPad sto for henholdsvis 7,74 milliarder og 6,95 milliarder dollar i omsetning, mens service-tjenester bidro med 24,97 milliarder. Marginene endte på 46,2 prosent for kvartalet.
Rapporten tas imot med en nedgang på 1 prosent i etterhandelen. I ordinær handel endte aksjen ned 1,82 prosent til 225,91 dollar. Aksjen er opp 17,9 prosent for året, og har styrket seg 33 prosent på 12 måneder
10 mrd. dollar i skatt
Apple så seg nødt til å betale en engangsavgift på 10,2 milliarder dollar til Irland etter uenigheter i hvordan selskapet skattet gjennom sitt hovedkvarter i Irland.
Saken stammer fra 2016, da Apple fikk ordre fra EU-kommisjonen om å betale 13 milliarder ekstra skatt. Kommisjonen mente at selskapet i Irland hadde fått altfor gunstige vilkår, og at det derfor hadde betalt altfor lite i skatt.
Den amerikanske tek-giganten var uenig i dette og anket avgjørelsen. I september bestemte imidlertid EUs øverste domstol at Apple må betale Irland skattekravet på 13 milliarder euro.
Kravet på 10,2 milliarder dollar gjør at det endelige resultatet til Apple ender på 14,73 milliarder dollar, eller 97 cent per aksje. Det er langt lavere enn 22,96 milliarder for et år siden. Justert for skatteinnbetalingen er inntjeningen opp 12 prosent.
iPhone-salg sentralt
Fokus nummer én hos analytikere og investorer er signalene fra selskapet rundt fjerde kvartal og spesielt desember, som er den viktigste salgsperioden i løpet av året. Det vil sette tonen for iPhone-salgssyklusen og hvorvidt selskapet ser omsetningsvekst drevet av AI-platformen Apple Intelligence.
Selskapet gir selv ingen guiding, men gir gjerne pekepinner på hvorvidt de venter salgsvekst og hvordan produktlinjene selger, primært iPhone som er selskapets klart viktigste produkt. Flere analytikere har uttrykket bekymringer rundt salget av iPhone 16, som allerede virker å ha havnet bak volumet av forgjengeren iPhone 15
«Vi har ikke merket oss noen produksjonskutt, men etter en måned med diverse etterspørselsindikatorer vil vi karakterisere iPhone 16-etterspørselsen som blandet», skrev Morgan Stanley-analytiker Erik Woodring forrige uke.
Ny AI-tjeneste
Apple har strevet sammenlignet med flere Mag7-selskapet dette året, primært over mangelen på en klar strategi tilknyttet AI. Telefongiganten svarte med å lansere Apple Intelligence i september, en skreddeskydd AI-tjeneste som tilbys kunder i prøveversjon i disse dager.
I første omgang tilbys tjeneste utelukkende på engelsk, mens kinesisk, indisk, spansk og andre nøkkelspråk vil komme fortløpende.
«Mens iPhone-salg er det alle følger med på, viser strømmen av datapunkter at det er liten grunn til å tro en oppgraderingssyklus har startet. Det er som ventet, da Apple Intelligence, den eneste meningsfulle grunnen til oppgraderinger, fremdeles gjenstår å rulles ut til kunder», skrev analytiker Gil Luria hos D.A. Davidson tidligere denne uken.