<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

AutoStores ordreinngang var svakere enn ventet

AutoStore hadde en ordreinngang på 144 millioner dollar i tredje kvartal etter flat utvikling. – Ingen tegn til bedring, skriver analytiker Øyvind Mossige.

Publisert 7. nov.
Oppdatert 7. nov.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 424 ord
Article lead
lead
SOM FORESPEILET: – De finansielle resultatene for kvartalet er i tråd med det vi kommuniserte på vår kapitalmarkedsdag, sier konsernsjef Mats Hovland Vikse i AutoStore. Foto: Iván Kverme
SOM FORESPEILET: – De finansielle resultatene for kvartalet er i tråd med det vi kommuniserte på vår kapitalmarkedsdag, sier konsernsjef Mats Hovland Vikse i AutoStore. Foto: Iván Kverme

SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.00

Torsdag morgen la robotlagerselskapet AutoStore frem tredjekvartalstall. Øynene var spesielt rettet inn mot ordreinngangen.

Fasit viste en ordreinngang på 143,9 millioner dollar, som er 5,1 prosent lavere enn samme periode i fjor, og flat utvikling siden andre kvartal.

På forhånd ventet analytikerkorpset en ordreinngang på 146 millioner dollar, ifølge estimater innhentet av selskapet selv.

– Lagerautomatisering er fortsatt i startfasen, med under 20 prosent av lagrene globalt automatisert. AutoStore er unikt posisjonert for å ta en ledende rolle, drevet av globale trender som skyver utviklingen mot økt automatisering, sier konsernsjef Mats Hovland Vikse i børsmeldingen.

Klokken 10 var AutoStore-aksjen opp 8,5 prosent til 11,16 kroner.

AutoStore

(Mill. USD) 3. kv./24 3. kv./23
Driftsinntekter 144,2 144,7
Justert ebitda 67,5 68,6
Resultat etter skatt 31,1 55,0
Ordreinngang 143,9 151,7

Bruttomarginen opp

Omsetningen i tredje kvartal endte på 144,2 millioner dollar, som er noe høyere enn hva som ble forespeilet på kapitalsmarkedsdagen nylig. Robotlagerselskapet opprettholder omsetningsguidingen for 2024 på mellom 575 og 600 millioner dollar.

– De finansielle resultatene for kvartalet er i tråd med det vi kommuniserte på vår kapitalmarkedsdag, sier Vikse.

Det justerte driftsresultatet før av- og nedskrivninger (ebitda) endte på 67,5 millioner dollar i tredje kvartal, mot 68,6 millioner dollar i samme periode i fjor. På forhånd ventet konsensus et underliggende driftsresultat på 62 millioner dollar.

Bruttomarginen steg fra 68,2 til 73,5 prosent i tredje kvartal, en økning som AutoStore forklarer med et standardisert produktsortiment, bedre prisstruktur, gunstige råvareinnkjøp og en justert produktmiks.

– Risikabel salgsvekst

SpareBank 1 Markets-analytiker Øyvind Mossige skriver at driftsresultatet var bedre enn ventet, drevet av noe høyere konvertering fra backlog enn forventet.

«Dette gir begrenset verdi så lenge ordreinngangen forblir svak, noe vi mener er hovedbudskapet i denne rapporten. Selskapet nyter fortsatt godt av ekstraordinære marginer, men vi ser utfordringer med å finne unikheten som rettferdiggjør disse marginene over tid. Det er for øyeblikket ingen tegn til markedsbedring, og den forventede salgsveksten i 2025 vurderes fortsatt som risikabel», skriver han i en kundeoppdatering.

«Blandet rapport», er budskapet fra Arctic Securities-analytiker Kristian Spetalen. 

IKKE IMPONERT: Analytiker Øyvind Mossige i SpareBank 1 Markets lot seg ikke imponere over kvartalstallene til AutoStore. Foto: Thomas Bjørnflaten

«Før eventuell ny informasjon presenteres på resultatpresentasjonen, tror vi at den opprettholdte guidingen uten prosjektforsinkelser vil ha en positiv vekt i dag, og forventer derfor en innledningsvis nøytral til positiv aksjekursreaksjon», skriver han.

Citi-analytiker Martin Wilkie har følgende vurdering:

«Vi forventer små oppgraderinger av konsensus for 2024, men de gjentatte kommentarene om lengre beslutningstider hos kundene indikerer at forventningene til 2025 ikke vil endres vesentlig på dette tidspunktet».

Lucas Ferhani i Jefferies trekker frem at resultatene var bedre enn ventet, mens det var ingen lyspunkt knyttet til ordreinngangen.