Fare for et elendig shippingår
Sentimentet i shipping surnet betraktelig høsten 2024, og fraktratene avslutter året dårlig. Dessverre er det lite som tyder på et oppsving i 2025.
Analytiker hogger ned Frontline
Keplers analysesjef har tviholdt på euforien mens Frontline har rast. Nå mener han oppsiden er knapp og mer enn halverer kursmålet.
Kepler Cheuvreux spår opptur for tankaksjer
Analysesjef Axel Styrman trekker frem tre attraktive aksjer innenfor råolje-, kjemikale- og tørrlast. Også en LPG-reder får tommelen opp.
- Grunnlag for stigende rater
Lavere vekst i Kina og fokus på klimagassutslipp har skapt usikkerhet rundt etterspørselen i tørrlastmarkedet. Lengre transportavstander og lav ordrebok legger imidlertid grunnlaget for stigende rater de neste par årene.
Er «bull» på de fleste shippingsegmentene
Kepler Cheuvreux-analytiker Axel Styrman viser til generelt lav flåtevekst, sterk etterspørsel og omdirigering av skip fra både Rødehavet og Panama-kanalen.
Mot kollaps i containershipping
Aksjekursene til containerrederiene har gjort et byks som følge av houthi-angrepene i Rødehavet. Men selv om konflikten skulle vise seg å bli langvarig, ser overkapasitet i containermarkedet uunngåelig ut. Selg!
EUs havner flommer over
Europas største havner er fylt opp med biler, mange av dem elbiler fra Kina. Om strømmen av biler fortsetter, avhenger hovedsakelig av EUs importavgifter som er under vurdering.