<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
jørn bakkelund
Kraftig oppgang i produkttank
Produkttankratene har skutt i været etter at stadig flere oljeselskaper og rederier nå unngår å seile gjennom Suezkanalen etter angrepene i Rødehavet.
Skaper ny uro i tankmarkedet
Russland skal ha bygd opp en «skyggeflåte» på rundt 100 tankskip. – På kort sikt vil dette trolig føre til en ytterligere tilstramming av tankmarkedet, sier analytiker Ole-Rikard Hammer i Arctic Securities.
Suzmax- og aframax-ratene til himmels
Ratene i suezmax- og aframax-segmentene har skutt kraftig i været den seneste uken. På strekningen fra Østersjøen til Kontinentet er det blitt sluttet aframax-er helt oppe i 200.000 dollar dagen.
Ratene går mot null
Det har vært krisestemning i stortankmarkedet i over et år nå, men nå er markedet dårligere enn noensinne. Midt i høysesongen tjener en VLCC fattige 800 dollar dagen.
Bare elendighet i tank
2022 har startet akkurat som 2021 sluttet i stortank. Bare elendighet og inntjeningen fortsetter å falle.
Verre og verre i stortank
Høysesongen i tankmarkedet har så langt vært elendig. Mye tyder på at den kan bli enda verre.
Fortsatt pill råttent i stortank
Tankmarkedet er like råttent nå som det har vært tidligere i år. Ratene er fortsatt ikke i nærhetene av å være høye nok til å dekke skipenes daglige driftskostnader.