<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
ole-rikard hammer
Mener Kina er nøkkelen til et sterkere olje- og tankmarked
Svak kinesisk vekst tynger oljemarkedet. Ole-Rikard Hammer tror myndighetene vil ta grep for å styrke økonomien og venter sterkere oljepriser og fraktrater i andre halvår.
Rekordinntjening i produkttank
Det går så det griner i produkttank. Inntjeningen i Middelhavet er nå på historisk høye nivåer.
– Markedet fremstår som veldig polarisert
– Jeg mener markedets reaksjon på OPEC+-møtet var veldig overdrevet og markedet tolket det mer negativt enn det som er realiteten, sier Ole-Rikard Hammer som ser tre grunner til at oljeprisen skal stige. 
– VLCC nederst i næringskjeden
Ratene har fortsatt ikke tatt av i VLCC-markedet og de største skipene tjener nå minst i tanksegmentet.
Småskipene banker VLCC-ene
Vanligvis tjener VLCC-ene langt mer enn de mindre skipstypene. I 2024 har de imidlertid hengt etter både suezmax-er, aframax-er og de største produkttankskipene.
Venter oljeprisoppgang: – Avhenger av hva Israel gjør
Irans angrep på Israel vil gi økt risikopåslag i både oljepris og tankrater når børsene åpner mandag morgen, mener Arctic-analytiker Ole-Rikard Hammer. 
Spår ratehopp etter sommeren
Tankmarkedet er ifølge Ole-Rikard Hammer på vei inn i en periode med  særdeles lav flåtevekst. – Det er historisk at dette ligger an til å skje selv etter en relativt lang periode med gode rater, sier han.