San Francisco-baserte Lime offentliggjorde onsdag sine 2022-tall. Ifølge Dagens Industri kunne elsparkesykkelselskapet notere en EBITDA på 15 millioner dollar, tilsvarende rundt 155 millioner kroner. Også det ikke-justerte resultatet havnet i pluss, uten at selskapet vil opplyse med hvor mye. Lime skal med dette være det første selskapet i bransjen som kan vise til positivt resultat for året.
Resultatet inkluderer ikke investeringene selskapet har hatt i design og produksjon av egne sparkesykler, men ifølge adm. direktør Wayne Ting regner Lime med å kunne vise til lønnsomhet også etter investeringer i løpet av de kommende to årene.
– Høye drivstoffpriser og høy inflasjon har gjort det å eie bil mye dyrere, og det har ført til større interesse for mikromobilitet verden over. De fleste søker seg nå til transportalternativer som er grønne og kostnadseffektive, sier Fredrik Timell, Limes såkalte policysjef i Norden, til Dagens Industri.
Limes totale inntektene landet i 2022 på 466 millioner dollar, eller 1,8 milliarder kroner.
Lime finnes i dag i 26 land, og ble lansert i Oslo i 2019. I mars i fjor kunne DN meddele at Voi, Tier og Bolt hadde vunnet anbudet om å leie ut elsparkesykler i hovedstaden. Dermed forsvant Lime og åtte andre aktører ut av Oslos bybilde.
Til sammenligning tapte svenske Voi 889 millioner svenske kroner i 2021 (tallene for 2022 er ikke sluppet ennå). Ifølge Vois største eier, VNV Global, er plusstallene imidlertid ikke langt unna.