<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bråstopp for hjemlevering

Etter en eventyrlig vekst under pandemien, slet Helthjem med nedgang i 2022.

Publisert 3. juli 2023 kl. 13.01
Oppdatert 3. juli 2023 klokken 14.50
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 294 ord
TØFT ÅR: – 2022 var et tøft år for hele bransjen, sier daglig leder Anders Lunde Angen. Her på hovedterminalen med Schibsted-sjef Kristin Skogen Lund. Foto: NTB

Frakt- og posttjenesten Helthjem oppnådde en omsetning på 595 millioner kroner i løpet av 2022. Dette er en nedgang på 2 millioner kroner sammenlignet med 2021.

I tillegg opplevde Helthjem en forverring av driftsresultatet og endte med et underskudd på 27 millioner kroner. Dette står i kontrast til underskuddet på 0,96 millioner kroner året før.

– 2022 var et tøft år for hele bransjen med stor omstilling etter fantasivekst under covid i kombinasjon med økte kostnader over hele linja, sier daglig leder Anders Lunde Angen i en pressemelding.

Skylder på markedsforhold

— Fjoråret var spesielt. Høy inflasjon fører naturligvis til økte priser i markedet, samtidig som en stadig økende rente gir svekket kjøpekraft. Konsekvensen var at markedet totalt sett falt noe. Vi måtte gjøre flere tilpasninger, samtidig som vi gjorde flere store, langsiktige investeringer. Dette ga oss et utfordrende år, kan du si, forklarer Angen.

Selv om 2022 ble vanskelig, ser Angen nå tegn på at trenden snur.

Tallene for første kvartal i år viser at pakkevolumet har økt med over 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Omsetningen har opplevd en vekst på 25 prosent.

Det er særlig levering mellom privatpersoner som har opplevd en økning. I følge selskapets data har denne tjenesten hatt en vekst på 57 prosent sammenlignet med fjoråret. Tjenesten blir primært benyttet for kjøp og salg av brukte varer.

Fremtidsoptimister

Ifølge Angen har virksomheten ambisiøse ekspansjonsplaner. Helthjem vil i sommer flytte inn i en ny terminal som strekker seg over 30.000 kvadratmeter, en betydelig økning fra de nåværende 12.000 kvadratmeterne. 

Formålet med denne utvidelsen er å effektivt håndtere fire-gangen av dagens pakkevolum, som tilsvarer 40 millioner pakker årlig.

— Vi får nå vårt første automatiserte sorteringsanlegg som benytter moderne teknologi, som skal forbedre hastigheten, nøyaktigheten og effektiviteten i prosessen, som vil gavne både oss og kundene våre, hevder Angen.