Skred av biler i 2023
2023 ligger an til å bli et spennende bilår. Ikke bare strømmer det på med elbiler, men det skal også dukke opp en rekke heftige entusiastbiler. Her er oversikten.
Nybilsalget i Sverige økte med rundt 28 prosent til 35.392 biler i desember, viser nye tall fra bransjeorganisasjonen Mobility Sweden.
Ladbare biler – elbiler og hybrider – sto for nær 75 prosent, opp fra 61 prosent i desember 2021.
Det er både den høyeste andelen og det høyeste antallet på én måned noensinne. Det samme gjelder for de helelektriske bilene alene, opplyses det.
Elbilene – 18.154 i totalen – utgjorde cirka 51 prosent i forrige måned.
– Plasserer Sverige høyt
Med desember unnagjort endte fjorårets totalsalg av nye biler i Sverige på 288.003. Det representerer en nedgang på 4,3 prosent fra året før, da det ble solgt tilsammen 301.006 biler.
De ladbare bilene sto for 56,1 prosent av nybilregistreringene, mot en andel på 45,0 prosent i 2021. Elbilene hadde en vekst på 65 prosent gjennom året, til 94.984 registreringer, mens antallet hybridbiler sank med 14,5 prosent til 66.591.
Elektrifiseringen bidro til at de gjennomsnittlige CO2-utslippene fra nye personbiler gikk ned 22,5 prosent – fra 89,2 gram pr. kilometer til 69,1 gram pr. kilometer.
De mest solgte bilene i Sverige i fjor
Modell | Antall |
Volvo XC40 | 14.252 |
Volvo XC60 | 12.009 |
Kia Niro | 8.909 |
VW ID.4 | 8.874 |
Volvo S60/V60 | 8.545 |
Kia Ceed | 8.056 |
Tesla Model Y | 6.550 |
Toyota RAV4 | 6.317 |
Kia Sportage | 5.032 |
Volvo S90/V90 | 4.851 |
– I 2022 var 33 prosent av de nye bilene en elbil, sammenlignet med 19 prosent i 2021. Det er en fin utvikling som plasserer Sverige høyt globalt, sier adm. direktør Mattias Bergman i Mobility Sweden.
Ser minimal vekst i 2023
Bransjeorganisasjonen trekker samtidig frem at salget i 2022 er blitt påvirket negativt av blant annet etterdønninger etter coronapandemien, krigen i Ukraina og verdensøkonomien generelt, og at dette er faktorer som kan spille inn også i 2023.
Mobility Sweden innleder det nye året med å estimere et samlet personbilsalg på 290.000 biler. Ladbare biler vil stå for 65 prosent, hvorav 40 av prosentene vil være helelektriske biler.
I fjor måtte bransjeorganisasjonen imidlertid nedjustere årsprognosen en rekke ganger, grunnet de store forstyrrelsene i de globale forsyningskjedene. Opprinnelig var forventningen 325.000 biler, men utover høsten var prognosen senket til 285.000.