Tidligere flyyndling Norwegian har klart seg godt på børs siden i høst. Tross noe nedtur i desember var aksjen på vei mot rundt 20 prosent oppgang siden oktober. Før i dag.
Ole Martin Westgaard i DNB Markets har nemlig et lunket syn på Norwegian før rapporten for fjerde kvartal legges frem 16. februar. Han venter EBITDA under konsensus og svak guiding for kapasiteten (ASK) og kostnad pr. tilgjengelige setekilometer (CASK) for 2023.
Westgaard gjentar likevel kjøp og kursmålet på ni kroner pr. aksje står seg. Investorene liker ikke nedjusteringen av estimatene og sender aksjen rett ned 9,2 prosent til 7,50 kroner på Oslo Børs i dag. Kursmålet gir en oppside på 20 prosent.
«Vi finner fortsatt verdsettelsen attraktiv der aksjen handles i tråd med sin historiske P/E til tross for våre betydelige negative estimatjusteringer. Videre mener vi fortsatt at Norwegian Air Shuttle skiller seg ut som en relativ vinner i et marked hvor alle hovedkonkurrentene sliter med å overleve», skriver Westgaard i analysen ifølge TDN Direkt.
Guiding for ASK og CASK for 2023 ventes å reflektere leveranseproblemer av Boeing Max, og DNB Markets anslår at ASK-guidingen for 2023 reduseres fra 35.000 millioner til 33.000 millioner setekilometer. For CASK eksklusive drivstoff anslår meglerhuset 0,42 kroner, mot konsensus på 0,39 kroner og deres 2022-prognose på 0,44 kroner.
EBITDA-estimatet for 2022 er redusert med 37 prosent og med 13 prosent for 2023, ifølge TDN Direkt.