Togavtale til 32 milliarder i India
Siemens skal levere 1.200 tog til subkontinentet i løpet av de neste 11 årene.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F76937071.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dd5332c28f326796e169fe63a8d1da92cca9d6066e431f4e7db919a12ea40d549)
Siemens Mobility har inngått en avtale verdt 3 milliarder euro, drøyt 32 milliarder euro, for levere og betjene godstog i India. Det er den største togavtalen i selskapets historie, melder selskapet i en pressmelding mandag.
Etter avtalen skal Siemens levere 1.200 elektriske lokomotiv og stå for fullt vedlikehold i 35 år.
De Siemens-designende togsettene på 9.000 hestekrefter har en topphastighet på 120 km/t, og vil bli levert til India i løpet av de neste 11 årene, med første levering om to år.
Erstatter opptil 800.000 lastebiler
– Disse nye lokomotivene vil bidra til å øke godstransporten på et av verdens største jernbanenett, ettersom de kan erstatte mellom 500.000 og 800.000 lastebiler i løpet av livssyklusen, sier adm. direktør i Siemens Mobility, Michael Peter.
Overfor Reuters sier Peter at dette er stort skritt for Siemens i India, og at selskapet stort sett har levert komponenter og infrastruktur der tidligere.
– India ser etter teknologi, bedre effektivitet og lengre levetid for togene. Tidligere bygde India sine egne tog, men de ønsker å øke påliteligheten og gjennomsnittshastigheten, sier Peter.
Lokomotivene skal settes sammen i Indian Railways-fabrikken i Dahod, i den indiske delstaten Gujarat. Mens vedlikeholdet vil bli utført ved fire Indian Railways-depoter i Vishakhapatnam, Raipur, Kharagpur og Pune, opplyser Siemens.
Flere mulige togavtaler
Avtalen er den siste i rekken av store avtaler som er vunnet av Siemens, etter at de i desember inngikk en avtale verdt 900 millioner euro for en ny metrolinje i Sydney i Australia, skriver Reuters.
Ifølge Peter ser Siemens også på andre mulige togkontrakter i India, som er verdens største jernbanemarked med over 24 millioner passasjerer som reiser daglig på mer enn 22.000 tog. Myndighetene i India har også satt seg et hårete mål om å øke frakten av godstransport over jernbane til 40-45 prosent fra dagens 27 prosent.
India er et av få land i verden med et nesten fullt elektrifisert jernbanenett, og Indian Railways har sammen med myndighetene i landet forpliktet seg til å nå nullutslipp av CO2-utslipp innen 2030.