Volvo rigger seg for tøffere tider etter resultatfall
Opprettholder sine langsiktige mål om elektrifisering og millionsalg.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F78288168.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D4773c383ad09d3dded5e573f317a76d2c99caa5730731598eafbb8004a03a9ae)
Volvo rapporterer at driftsresultatet for fjerde kvartal i fjor falt til 322 millioner dollar, tilsvarende 3,2 milliarder kroner.
I svenske kroner var nedgangen fra 3,7 milliarder svenske kroner i 2021 til 3,4 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal 2022.
Nå rigger bilmerket seg for tøffere tider, skriver International Business Times.
Det er høye priser på litium og innkjøp av halvledere i spotmarkedet som ifølge IBT har senket Volvos fortjeneste.
Volvo er majoritetseid av det kinesiske Geely Holding.
Den svenske bilfabrikanten har til tider måtte stoppe produksjonen midlertidig på grunn av delemangel.
– Selv om 2023 ser ut til å bli nok et utfordrende år, håper vi at den covid-relaterte forsyningsmangelen fra Kina er bak oss, og at vi fortsetter å se en jevn forbedring i forsyningen av halvledere, uttaler selskapet.
Videre skal selskapet være fornøyde med markedets etterspørsel og at det går mot vekst i bilsalget i løpet av 2023.
Adm. direktør i Volvo, Jim Rowan, sa i et intervju med Reuters at etterspørsel, nye modeller og bedre deleforsyning ville gjøre det lettere for selskapet å nå sine langsiktige mål om å selge 1,2 millioner biler i året.
Han sa også at Volvo ikke ville følge sine konkurrenter som har senket prisen på sine elbiler.