<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Volvo rigger seg for tøffere tider etter resultatfall

Opprettholder sine langsiktige mål om elektrifisering og millionsalg.

Publisert 9. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 203 ord
NU KJÖR VI: Volvos adm. direktør, Jim Rowan, under lanseringen av Volvo EX90 i Stockholm i November.  FOTO:NTB

Volvo rapporterer at driftsresultatet for fjerde kvartal i fjor falt til 322 millioner dollar, tilsvarende 3,2 milliarder kroner. 

I svenske kroner var nedgangen fra 3,7 milliarder svenske kroner i 2021 til 3,4 milliarder svenske kroner i fjerde kvartal 2022.

Nå rigger bilmerket seg for tøffere tider, skriver International Business Times.

Det er høye priser på litium og innkjøp av halvledere i spotmarkedet som ifølge IBT har senket Volvos fortjeneste. 

Volvo er majoritetseid av det kinesiske Geely Holding.

Den svenske bilfabrikanten har til tider måtte stoppe produksjonen midlertidig på grunn av delemangel.

– Selv om 2023 ser ut til å bli nok et utfordrende år, håper vi at den covid-relaterte forsyningsmangelen fra Kina er bak oss, og at vi fortsetter å se en jevn forbedring i forsyningen av halvledere, uttaler selskapet.

Videre skal selskapet være fornøyde med markedets etterspørsel og at det går mot vekst i bilsalget i løpet av 2023.

Adm. direktør i Volvo, Jim Rowan, sa i et intervju med Reuters at etterspørsel, nye modeller og bedre deleforsyning ville gjøre det lettere for selskapet å nå sine langsiktige mål om å selge 1,2 millioner biler i året.

Han sa også at Volvo ikke ville følge sine konkurrenter som har senket prisen på sine elbiler.