<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Finnairs triks for å frakte mer last forbi russisk luftrom

Endring av noen datakoder gir nesten ti tonn med ekstra last.

Publisert 17. feb. 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 186 ord
Article lead
lead
A350:Finnairs Airbus A350 kan nå i snitt ta ni tonn mere last og passasjerer enn før. FOTO:NTB
A350:Finnairs Airbus A350 kan nå i snitt ta ni tonn mere last og passasjerer enn før. FOTO:NTB

Finnairs ruter til Asia må gå utenom russisk luftrom som en følge av at Russland etter invasjonen av Ukraina har stengt sitt luftrom, skriver Freightwaves.

For å bedre både inntjening og tilby bedre fraktavtaler, har Finnair ifølge nettstedet endret øvre vektgrense for last på sine Airbus A350 – ved å gjøre programvareendringer.

En enkel modifikasjon av Airbus vektspesifikasjoner gjør at Finnair kan frakte ni tonn ekstra last og passasjerer med sine A350 på sine viktige Asia-ruter.

Finnair har modifisert 10 av sine 17 A350 for å øke kapasiteten på to av sine lengste internasjonale ruter.

Flyselskapet har samarbeidet med Airbus for å øke den maksimale startvekten for fly som regelmessig går mellom Tokyo eller Seoul og Helsingfors i Finland.

Programvaren som er endret, er den som ombord i fly kompenserer for endringer i tyngdepunktet (center of gravity), og dermed jobber for å opprettholde de samme håndteringsegenskapene for piloten.

Finnair fløy tidligere over Sibir for å betjene Tokyo og Seoul og de nye rutene bruker både mer drivstoff og kan ta opptil fire timer lenger enn da de fløy over Sibir.