Finnairs ruter til Asia må gå utenom russisk luftrom som en følge av at Russland etter invasjonen av Ukraina har stengt sitt luftrom, skriver Freightwaves.
For å bedre både inntjening og tilby bedre fraktavtaler, har Finnair ifølge nettstedet endret øvre vektgrense for last på sine Airbus A350 – ved å gjøre programvareendringer.
En enkel modifikasjon av Airbus vektspesifikasjoner gjør at Finnair kan frakte ni tonn ekstra last og passasjerer med sine A350 på sine viktige Asia-ruter.
Finnair har modifisert 10 av sine 17 A350 for å øke kapasiteten på to av sine lengste internasjonale ruter.
Flyselskapet har samarbeidet med Airbus for å øke den maksimale startvekten for fly som regelmessig går mellom Tokyo eller Seoul og Helsingfors i Finland.
Programvaren som er endret, er den som ombord i fly kompenserer for endringer i tyngdepunktet (center of gravity), og dermed jobber for å opprettholde de samme håndteringsegenskapene for piloten.
Finnair fløy tidligere over Sibir for å betjene Tokyo og Seoul og de nye rutene bruker både mer drivstoff og kan ta opptil fire timer lenger enn da de fløy over Sibir.