<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Dette hindrer Finland i å gi Ukraina nye tog

Ett år med krig har satt sine spor i det ukrainske jernbanenettet. Nye tog kunne vært på plass.

Publisert 15. mars 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 140 ord
Article lead
lead
ALLEGRO TIL UKRAINA: Var den finske statsministerens håp. Her går passasjerer av Allegro-toget i Helsinki den 4. mars 2022. FOTO: NTB
ALLEGRO TIL UKRAINA: Var den finske statsministerens håp. Her går passasjerer av Allegro-toget i Helsinki den 4. mars 2022. FOTO: NTB

Fra 2010 og frem til 27. mars i fjor var det daglige togforbindelser mellom Helsinki og St. Petersburg. Forbindelsen ble betjent av Allegro, skriver Railway Supply.

Togene ble i mars i fjor satt til langtidslagring i Helsinki og den nasjonale finske togoperatøren VR uttalte at de ikke skulle tilbake i tjeneste. 

Da den finske statsministeren Sanna Marin sist uke var på besøk i Ukraina, fikk hun forespørsel fra det nasjonale ukrainske jernbaneselskapet Ukrzaliznytsia, om Ukraina kunne ta over togene.

 Ukrzaliznytsia la inn en offisiell forespørsel og den finske statsministeren la den frem for finske VR.

Der stoppet prosessen opp. 

Allegro-togene er eid formelt av Karelian Trains JV, som eies likt av den nasjonale russiske jernbaneoperatøren RZD og VR.

– Derfor kan vi ikke overlevere togene selv eller ta beslutninger om deres skjebne, sier Topi Simola, kommunikasjonsmedarbeider i finske VR til Railway Supply.