Tesla fortsetter sine aggressive priskutt verden over for å få fart på salget, og fredag var det Europa som sto for tur. Dette har fått europeiske bilprodusenter til å våkne, deriblant Renault.
– Vi vil analysere land for land, marked for marked, hva vi må gjøre for å holde oss konkurransedyktige, sier merkesjef for Renault, Fabrice Cambolive, ifølge Reuters til pressen mandag.
Renault økte salget med 9 prosent til 354.545 solgte enheter i første kvartal, godt hjulpet av en sterk ordreinngang for el-utgaven av Renault Megane – til tross for at rabattene har vært svært begrensede. Dette kan ifølge nyhetsbyrået tyde på at franskmennenes skjerpede fokus på høymargin- og elektriske biler er i ferd med å kaste av seg etter fire år med sviktende inntekter.
– Advarsel vi alle ser på
Men etter priskuttene fra konkurrenten koster en Tesla Model 3 nå det samme som Renault Megane i Frankrike, og Cambolive erkjenner at aktørene på det europeiske elbil-markedet har fått seg en vekker.
– Det er klart at Teslas priskutt er en utfordring, aller først på kostnadssiden. Det er en advarsel vi alle ser på, sier han.
Renault-konsernet, som i tillegg til merket Renault også produserer Dacia- og Alpine-biler, vil slippe salgstall for hele konsernet torsdag denne uken. Russland-exiten sørget for å senke konsernsalget 5,9 prosent i 2022 fra året før. Salget av Renault-biler, som representerer to tredjedeler av konsernsalget, falt 9,4 prosent i fjor.
Selger seg ned i Nissan
Samtidig opplyser syv kilder med kjennskap til saken til Reuters at Nissan utvikler vekstplaner innen programvare og elbiler uavhengig av Renault. Bilprodusentene er i ferd med å sluttføre avtalen om en kraftig innskrenkning av alliansen som blant annet innebærer at Renault vil selge seg ned fra 43 til 15 prosent i Nissan – den samme eierandelen Nissan har i Renault.
Ifølge avtalen, som etter planen skal sluttføres innen utgangen av første halvår i år, skal Nissan også investere i den Renaults nye elbilvirksomhet Ampere.
To av kildene hevder Nissan jakter en partner utenfor bilindustrien for utvikling av programvare som knytter biler til skybaserte tjenester, noe som ifølge én kilde vil adressere en relativ svakhet for Nissan.
Nissan jobber ifølge nyhetsbyrået også med en egen strategi for batterier og elbiler i Nord-Amerika og Asia.