Japanske bilprodusenter opplever for tiden en salgskrise i Kina. Totalt har salget av japanske bilmerker i Kina falt med 32 prosent i første kvartal sammenlignet med samme periode i fjor, ettersom japanerne sliter med overgangen til elektriske kjøretøy, skriver Reuters.
Andre bilprodusenter er også blitt tatt på senga av den brå overgangen, men japanske produsenter skille seg ut ved å ha et svært begrenset utvalg av elektriske og plugg-inn-hybridbiler.
Stanset produksjon
Mitsubishi kunngjorde nylig at de hadde stanset produksjonen av Outlander SUV i Kina i tre måneder, noe de beregnet at ville koste dem 77 millioner dollar. Produksjonsstansen kommer etter at salget deres i Kina har stupt 58 prosent i år, viser bransjetall.
Toyota har tidligere sagt at selskapets sakte tilnærming til helelektriske biler beskytter forbrukerne, men nå mener analytikere at strategien koster dem dyrt. Toyota og luksusmerket deres Lexus har meldt om en salgsnedgang på 14,5 prosent i løpet av årets tre første måneder.
I tillegg opplever merkene Nissan og Mazda en nedgang på henholdsvis på 45,8 prosent og 66,5 prosent, mens Honda hadde en nedgang på 38,2 prosent, skriver Reuters.
Til sammen har nå japanske bilmerker en andel på 18,5 prosent i Kina i første kvartal, ned fra 24 prosent i 2020.