Porsche har onsdag lagt frem et resultat etter skatt på 1,41 milliarder euro, eller 1,54 euro pr. aksje, i første kvartal. Dette er opp fra 1,01 milliarder euro, eller 1,10 euro pr. aksje, i samme periode i fjor.
Driftsresultatet steg fra 1,47 til 1,84 milliarder euro, etter at inntektene steg fra 8,04 til 10,1 milliarder euro. Både driftsresultatet og inntektene steg dermed over 25 prosent.
Populære SUV-er
80.767 leverte biler i kvartalet tilsvarer rekordhøye 18 prosent salgsvekst på årsbasis. Den fremste drivkraften var Kina, der biletterspørselen er i ferd med å ta seg kraftig opp etter pandemien. Den tyske bilprodusenten leverte 21.365 biler i sitt største marked – 21 prosent flere enn i første kvartal i fjor.
Mest etterspurt var SUV-ene Porsche Macan og Porsche Cayenne, som ble levert til henholdsvis 23.880 og 23.387 kunder i kvartalet – tilsvarende 30,3 og 22,9 prosent vekst fra samme periode i fjor. Den helelektriske Taycan ble levert til 9.152 kunder, 3,4 prosent færre enn i første kvartal 2022 grunnet komponentmangel og flaskehalser i forsyningskjeden.
Gjentar guidingen
Klassikeren Porsche 911 holder seg – ifølge tyskernes egne ord – «ekstremt populær» med 11.063 leverte biler i løpet av første kvartal.
– Markedene verden rundt er fortsatt volatile, så vi er desto mer fornøyd med tallene. Den betydelige veksten skyldes en rekke faktorer: høyere salg og vedvarende positive prisings- og produktmikseffekter, uttaler finansdirektør Lutz Meschke i rapporten.
Porsche gjentar guidingen for helåret 2023, inklusive inntekter på 40-42 milliarder euro.
Rapporten overbeviser ikke markedet, og aksjen faller 0,5 prosent på en Frankfurt-børs der DAX-indeksen stiger 0,3 prosent i tidlig handel onsdag.