<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

I samtaler om kjempeordre

Delta Air Lines merker en sterk langdistansetrend, og vurderer en ordre på flere titalls fly av typene A350 og A330neo.

Publisert 16. mai 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 276 ord
SATSER PÅ LANGDISTANSE: Delta Air Lines. Foto: Shutterstock/NTB

Delta Air Lines er i samtaler med Airbus om en betydelig ordre for store langdistansefly, opplyser kilder med kjennskap til saken til Bloomberg.

Samtalene dekker både A350 og A330neo med doble midtganger, og en potensiell ordre kan komme opp i flere titalls fly. Det er ikke sikkert avtalen blir noe av, advarer kildene, hvorav én påpeker at selskapet er ute etter å skifte ut en flåte på mer enn 100 eldre A330 og Boeing 767.

Øyner rekordsommer

Langdistanse er ifølge nyhetsbyrået i ferd med å ta igjen oppsvinget for kortere distanser i kjølvannet av pandemien, og flyselskaper legger inn bestillinger nå for å utnytte det de tror blir en langvarig trend.

Delta øker kapasiteten på internasjonale ruter med over 20 prosent dette kvartalet sammenlignet med samme periode i fjor, og konsernsjef Glen Hauenstein uttalte på en telefonkonferanse i april at rundt 75 prosent av setene er booket på verdensbasis. Selskapet har aldri hatt et større transatlantisk tilbud enn nå.

– Vi forventer rekordinntekter og -lønnsomhet i sommersesongen, sa han den gang.

Lander avtale før Paris?

Samtalene mellom Delta og Airbus er ifølge Bloombergs kilder foreløpig ikke «fremskredne», men store langdistansefly er svært etterspurte – noe som gir begge parter incentiv til å lande en avtale før Paris Air Show i juni.

Delta har begge de nevnte Airbus-modellene i flåten allerede, men har hintet om å kjøpe flere A330-fly. Det Atlanta-baserte flyselskapet er største operatør av denne Airbus-modellen, med 63 i flåten pr. mars – hvorav 21 av den mer drivstoffeffektive modellen A330neo. Deltas A330-200-fly har i dag en snittalder på 18 år, mens A330-300-flyene er 14 år i snitt.

Både Airbus og Delta har avslått nyhetsbyråets henvendelser for kommentarer.