– Forbrukere vil sky disse bilene
New York opplever en tyveribølge av Hyundai- og Kia-biler som mangler startsperre, og saksøker selskapene. Analytikere frykter skadeeffekter.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F85584695.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D55e23ad0168ac581caad1945cc13c6c27459a952167ed19202a11a21631473f1)
New York har saksøkt Hyundai og datterselskapet Kia for uaktsomhet etter en eksplosjon av biltyverier i byen, melder Financial Times.
Søksmålet kommer ifølge avisen etter at flere andre amerikanske byer har gjort det samme. Hyundai og Kia anklages for å ha unnlatt å installere startsperre (immobilizer) på de fleste av sine biler mellom 2011 og 2022. Dette hevder New York «har åpnet slusene for biltyverier, innbruddsbølger, farlig kjøring og skade for allmennheten.»
TikTok-videoer gikk viralt
Enkelte Hyundai- og Kia-modeller karakteriseres som sårbare ettersom de startes med mekanisk nøkkel og altså mangler startsperren som sender koden som trengs for å starte bilen.
Tyveriene økte ifølge Financial Times voldsomt i løpet av de fire siste månedene av 2022, etter en rekke Tiktok-videoer som viste at en skrutrekker og en USB-kabel var alt som trengtes for å stjele de aktuelle modellene. Antallet tyverier av Hyundai-biler i New York steg fra 12 til 104 i perioden, mens antallet Kia-tyverier steg fra 10 til 99.
New York skriver i en pressemelding at «byen tar sikte på å holde selskapene ansvarlige for å ha nektet å utstyre visse modeller med standard antityveri-utstyr», og legger til at Hyundai- og Kia-bilenes mangel på slikt utstyr er «nesten unikt» blant bilprodusenter.
Flere søksmål er i vente?
Hyundai har erkjent problemer med enkelte modeller, men understreker samtidig at alle bilene deres lever opp til amerikansk regelverk. Startsperre har vært standardutstyr i samtlige Hyundai-modeller produsert fra november 2021 og utover.
Både Hyundai og Kia har sendt ut programvareoppdateringer av de i alt 7 millioner bilene uten startsperrer, men analytikere påpeker overfor Financial Times at tyveriene likevel fortsetter og at bilprodusentene trolig vil rammes av søksmål fra flere amerikanske byer.
– Saken vil påvirke produsentenes merkevareimage negativt, og vil få forbrukere til å sky Hyundai- og Kia-biler. Kraftig voksende juridiske kostnader og erstatningsbeløp vil også spise av finansene, sier rådgiver Lee Hang-koo i Korea Automotive Technology Institute.