Kutter prisene – igjen
Tesla har justert prisene på flere av selskapets bilmodeller flere ganger i år. Nå senker de prisene enda en gang.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F81206593.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Da54169fd8184acd720a4f68eebaba3be6773cbcd5e691a865954f208e6b0d66a)
Elbilgiganten kutter prisene på de rimeligste modellene sine i Japan med 3-4 prosent. Priskuttene kommer rundt to måneder etter at prisene på de samme modellene ble økt, melder Reuters.
Model 3 blir rundt 3 prosent billigere og koster nå 5.245.600 yen tilsvarende 387.860 norske kroner, og Model Y blir rundt 4 prosent billigere og koster 5.637.000 yen tilsvarende 416.631 kroner.
Prisene på de noe dyrere Model S og X er som først var mulig å bestille i Japan mai i år er foreløpig uendret
Tesla kuttet i forrige uke prisene i Kina, og det nye kutte føyer seg inn i en lang rekke av globale priskutt, i et forsøk på å øke etterspørselen verden over.
Børsfest
Så langt i år har Tesla-aksjen gått som en rakett på den amerikanske Nasdaq-børsen. Aksjen er opp 158,85 prosent sammenlignet med indeksens mer «beskjedne» 33,02 prosent.
De verdensomfattende priskuttene kan se ut til å lønne seg for Tesla som i andre kvartal leverte rekordmange biler, 10 prosent mer enn kvartalet før, og hele 83 prosent høyere enn for et år siden.
Model S og Model X sto for rundt 4 prosent av leveransene på verdensbasis i 2022, de to billigere bilene, Model 3 og Model Y, utgjorde resten. Tesla leverte mer enn 1,3 millioner biler i fjor og har klart størst markedsandel i USA, men i Kina, som er selskapets nest største marked, har de sett et stadig større gap til konkurrenten BYD med sine stadig nyere biler og aggressive vekstambisjoner.