<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Legger ned produksjonen i Kina

Etter flere skuffende år, legger Mitsubishi ned bilproduksjonen i Kina. 

Publisert 27. sep. 2023 kl. 12.55
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 342 ord
SALGSSVIKT: Mitsubishi vil trekke seg helt ut av Kina etter at de har sett bilsalget stupe de siste par årene.  Foto: Bloomberg

Onsdag ble det kjent at den japanske bilprodusenten Mitsubishi Motors legger ned bilproduksjonen i Kina, melder flere medier. 

Avgjørelsen kommer etter at selskapet suspenderte virksomheten i «Midtens rike» i mars på ubestemt tid etter flere år med svake salgstall. 

Det er Nikkei som var først ute med historien. 

Mitsubishi er for tiden i forhandlinger med sin kinesiske samarbeidspartner, Guangzhou Automobile Group, for å få stengt ned produksjonen permanent for deres joint venture GAC Mitsubishi Motors.

– Diskuterer fremtidige planer

Salgene til den japanske bilprodusenten har vært svake på grunn av populariteten til elektriske kjøretøy og oppblomstringen av lokale merker. Mitsubishi er ikke den eneste japanske bilprodusenter som sliter med fallende salg, og også flere kan komme til å revurdere sine strategier i landet, skriver Nikkei.

Mitsubishi solgte 38.550 biler i Kina i fjor, som var en nedgang på nesten 60 prosent fra året før. For å snu trenden lanserte japanerne en hybrid, Outlander SUV, for Kina-markedet i fjor høst, men salget kom under forventningene. 

En talsperson fra Mitsubishi Motors sier til Nikkei at selskapet «for tiden diskuterer fremtidige planer blant aksjonærene, og ingenting er endelig avklart ennå.»

Mitsubishi begynte å eksportere nyttekjøretøy til Kina på 1970-tallet og var involvert i et samarbeid med Soueast Motor fra 2006 til 2021. GAC Mitsubishi Motors ble etablert i 2012 og i 2018 solgte selskapet 140.000 kjøretøy, som var deres beste år.

Skuffede japanere 

Japanske selskaper utgjorde i fjor 18,3 prosent av det kinesiske bilmarkedet, som er en nedgang på 2,8 prosentpoeng fra året før.

Blant annet har salget til Honda og Nissan falt i minst to år, mens Toyota opplevde en nedgang i antall leveranser for første gang på et tiår i fjor. 

Dette bidro til at Nissans konsernsjef Makoto Uchida nylig uttrykt bekymring over markedsvilkårene i landet.

– Vi er ikke på et nivå der vi kan tjene penger på grunn av ekstremt kraftig priskonkurranse, sa han og la til:

– Vi vurderer våre alternativer, inkludert gjennomgang av vår strategi, som våre samarbeid i Kina. 

Mens Mitsubishi trekker seg ut av Kina, vil de rette ressursene mot Sørøst-Asia og Oseania, regioner som står for omtrent en tredjedel av Mitsubishis konsoliderte salg.