<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAS lytter til bonuskritikk – vurderer Elon Musk-løsning

SAS varsler endringer i sitt lojalitetsprogram Eurobonus og tilbudet til passasjerer om bord i de ulike klassene flyselskapet tilbyr.

Publisert 30. sep. 2023 kl. 15.52
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 723 ord
ENDRINGER: SAS-ledelsen varsler endringer i tilbudet til passasjerene om bord og det populære lojalitetsprogrammet Eurobonus. Foto: Bloomberg

Hvordan de nye tilbudene vil påvirke passasjerene avhenger av hva slags nivå i lojalitetsprogrammet de tilhører.

Eurobonus-programmet er delt inn i kategoriene «Medlem», «Sølv, «Gull» og «Diamant». 

Det finnes også et femte nivå kalt «Pandion». Det tilbys kun de aller beste kundene, og skjer gjennom en personlig invitasjon fra SAS-sjef Anko van der Werff.

Denne uken arrangerte SAS holdt SAS en presentasjon for sine Pandion- og Diamant-medlemmer i Stockholm. Til stede SAS-sjefen selv og konserndirektør Aron Backström, som har ansvar for Eurobonus-programmet.

Nettstedet Eurobonusguiden var også til stede, og kan opplyse om en del nyheter SAS-ledelsen kom inn på.

Ser på ny nettløsning

Internett på fly er noe svært mange passasjerer synes er kjekt å ha, men dekningen høyt der oppe i atmosfæren er ikke alltid den beste.

– Dette er noe hele flybransjen sliter med, sa Backström ifølge Eurobonusguiden.

Han viste til at leverandøren Panasonic hadde utfordringer, og også en annen tilbyr av slike tjenester til luftfartsindustrien.

Men en løsning ser ut til å tilfredsstille leveransekravene som flyselskapene er opptatt av, og det er Elon Musks løsning kalt Starlink. Det har blant annet hjulpet ukrainske styrker med nettilgang på slagmarken i krigen i Europa. Nå kan SAS kanskje bli kunde.

– Vi ser på Musk’s Starlink som andre selskaper har implementert, og vil se hvordan det går med dem før vi tar noen beslutninger. Vi jobber hardt for å finne en løsning, opplyste SAS-ledelsen ifølge Eurobonusguiden.

Flere bonusbilletter

SAS har lenge blitt kritisert i sosiale medier for at det er for få bonusbilletter tilgjengelig. En årsak til dette er at pandemien gjorde at flyselskaper reduserte kapasiteten sin. Dermed ble det også færre tilgjengelige bonusseter.

Men dette er i ferd med å endre seg nå som stadig flere flyr igjen. Kombinert med en bedre utnyttelse av setekapasiteten har dette ført til 110.000 flere tilgjengelige bonusbilletter, opplyste SAS-ledelsen ifølge Eurobonusguiden.

MØTTE KUNDENE: Konsernsjef i SAS, Anko van der Werff, deltok på møtet i Stockholm hvor de mest lojale SAS-kundene var invitert. Foto: SAS

En populær måte å få oppgradering til SAS Plus eller SAS Business, er å betale med bonuspoeng. I dag kan man oppgradere til bedre plass og service om bord ved å by bonuspoeng i en auksjon.

De som deltar vet ikke hva andre passasjerer byr, og auksjonen avsluttes 6 til 25 timer før flyavgangen, avhengig av hvor man skal reise.

Alle som er medlem av Eurobonus kan by, men de som er Sølv-, Gull- eller Diamant-medlemmer favoriseres ved at deres bud teller mellom 10 til 30 prosent høyere enn hva man byr.

Byr et sølvmedlem 10.000 poeng for oppgradering, så teller budet som 11.000 poeng.

Flere Eurobonus-medlemmer har ytret ønske om en annen modell enn auksjonsprinsippet for å kunne oppgradere til SAS Plus eller SAS Business. Et ønske har vært å kunne kjøpe oppgradering til en forhåndsbestemt pris. Og SAS har lyttet til ønskene.

– Denne funksjonen vil være tilgjengelig snart. I stedet for å by, kan du også kjøpe oppgradering til en fast pris, sa Backström ifølge Eurobonusguiden.

Ombordstigning og smørbrød

Ifølge samme nettsted diskuterer SAS med svenske Swedavia (tilsvarer Avinor i Norge) om å åpne flere lounger.

Om kort tid trer en annen endring i kraft. Ved ombordstigning deles passasjerene inn i ulike grupper. Jo høyere status i lojalitetsprogrammet du har, og flyr du SAS Plus eller Business, får du gå om bord først. Men dette endres fra 3. oktober.

Ifølge Eurobonusguiden vil kun de som har SAS Business-billett og de som har Gull- eller Diamant-medlemskap få gå om bord først. De med SAS Plus-billetter vil være i neste ombordstigningsgruppe.

Selv om Plus-kundene ikke får gå først om bord, så kan de fremover glede seg over en endring av mattilbudet om bord. Ifølge Eurobonusguiden skal Plus-passasjerer tilbys ferske smørbrød på flyreisene sine.

Og Eurobonusguiden forteller også at SAS vurderer å innføre livtidsmedlemskap som diamantkunde. I dag finnes et slik tilbud på gullnivå. Det gis til flypassasjerer som har oppnår gullstatus ti år på rad.

Les mer om møtet og alle andre endringer SAS vurderer eller skal innføre hos Eurobonusguiden.