Kvartalsrapporten fra LVMH i forrige uke viste at appetitten på luksusvarer holder seg robust, et bilde som tirsdag understøttes av uttalelser fra Lamborghini-sjefen.
– Det er litt tidlig å gi en prognose, men vi ser ingen tegn til svakhet i markedet, sier Stephan Winkelmann ifølge Bloomberg i en telefonkonferanse med journalister.
Utsolgt til 2026
Superbilprodusenten er nå utsolgt frem til 2026.
Lamborghini-salget nådde rekordhøyder i fjor og toppet 10.000 biler etter introduksjonen av Revuelto, sin første ladbare hybridmodell, og selskapet opparbeidet seg raskt en toårig venteliste for bestillinger. Planen er fortsatt å lansere den første rene elbilmodellen i 2028, flere år etter konkurrenter som Ferrari.
– Vi vil ikke være de første med denne teknologien. Vi vil entre markedet når vi er de beste, når teknologien er moden, fortsetter Winkelmann ifølge nyhetsbyrået.
Handlingsrom
Den sterke markedet for superbiler står i kontrast til massemarkedet, der produsenter som Lamborghini-eier Volkswagen opplever svakere etterspørsel etter elbiler. Fulle ordrebøker gir ifølge Bloomberg Lamborghini handlingsrom til en mer gradvis tilnærming, og tillater selskapet å utvikle og forbedre batteriteknologi som hittil har vært dominert av Kina.
– Det vi leverer i morgen vil ha større batterikapasitet enn det som er tilgjengelig på markedet fra Kina. Vi er forsiktige med ny teknologi, sier toppsjefen.
Øker klimamål
Lamborghini varsler likevel i en pressemelding tirsdag en forlengelse av sitt avkarboniseringsprogram til å gjelde hele sin verdikjede, med et mål om å kutte superbilprodusentens CO2-utslipp pr. bil med 40 prosent innen 2030 (sammenlignet med 2021).
Bærekraftsstrategien omfatter den største investeringsplanen i Lamborghinis 60-årige historie, inklusive avkarbonisering av fabrikken i Sant'Agata Bolognese.
Lamborghini vil også ansette minst 500 nye medarbeidere innen 2026.