<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Planlagt kø, kork og kaos

Publisert 21. juni
Oppdatert 27. juni
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 381 ord
Også kollektivfeltene ut av byen er sperret for elbiler. Her fra Frognerkilen. Foto: NTB

Dette var Trygve Hegnars leder lørdag 22. juni 2024.


Våre samferdselsmyndigheter, med Statens vegvesen som viktig hjul, gjør ubegripelige ting for tiden, og bilkøene vokser.

Det hele har utspring i at en del av Ring 1 i Oslo sentrum blir stengt i (minst) tre år den 1. juli fordi Statens vegvesen skal bygge om og utbedre Hammersborgtunnelen og Vaterlandstunnelen. Noe har med sikkerhet og det nye regjeringskvartalet å gjøre.

Poenget er at sentrale veier med stor trafikk i dag ikke kan brukes, og det finnes knapt alternativer i og gjennom Oslo sentrum. Det vil derfor bli køer og kaos når bilister og næringstrafikk søker alternativer.

Statens vegvesen er ikke helt dumme, så de ser selvfølgelig problemet, og har begått feil nummer 1. For å få totaltrafikken ned, ble elbilene i mai kastet ut av kollektivfeltene. Bare bussene fikk bli. Resultatet er, som planlagt, store køer på E18 og E6, og det blir verre for hver dag.

Et opplagt godt trekk ville vært å la elbiler bruke kollektivfeltene utenom rushtidene og i helgene, men hos Statens vegvesen hører de ikke etter. Bilistene skal over på buss eller sykkel. Med ransler, bagger, bestemor og barnehagetanter.

Dette virker ikke, og Statens vegvesen har i all hast, før den 1. juli, bestemt at tungtrafikken, altså lastebiler og slikt, skal få bruke kollektivfeltene. I hvert fall nord for sentrum.

Norge er landet som har satset mest på, og subsidiert, elbiler, men nå kastes elbilene ut til fordel for tungtransport med store utslipp av CO2.

Ikke veldig smart.

Dessuten: Elbiler er ikke bare privatbiler. Vi har elektriske varebiler og lastebiler også.

Ved å la disse bruke kollektivfeltene ville vi satset på det miljøvennlige. Er det ikke det myndighetene vil?

Samkjørende elbilister hjelper også.

Et enormt vogntog i kollektivfeltet hjelper kanskje litt, men det er bare i rushtidene.

Statens vegvesen ser ut til å ha fått panikk. Mens køene vokser overalt.

Det sies at Statens vegvesen tenker seg å installere trafikklys ved de store på- og avkjøringsrampene i byens utkant, for å sikre at alle skal komme på og av. Det vil, så vidt vi forstår, gi Oslo enorme køer. Køer vi aldri har sett før.

Statens vegvesen svarer monomant at biltrafikken må ned. Det vil skje når kaoset og korkene når nye dimensjoner.

Kanskje noen må henges på Youngstorget.