<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Piratangrep øker i Adenbukta: Godt bevæpnet og i større antall enn før

Houthi-militsens angrep utenfor Yemen, har ført til at somaliske piratnettverk igjen ser sitt snitt etter økt trafikk langs den somaliske kysten. 

Publisert 3. juli
Oppdatert 3. juli
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 377 ord
TILBAKE: «De prøver virkelig å tøye grensene og kapasiteten til de vestlige, internasjonale operasjonene», sier viseadmiral Ignacio Villanueva som leder EUs operasjoner i området.   Farah Abdi Warsameh

Disse kriminelle gruppene vokser både i antall og styrke, sa en eurpoerisk marinekommandør ifølge Bloomberg

De Jemen-baserte Houthiene begynte å angripe fartøy i Rødehavet i fjor for å legge press på Israel og dets allierte over krigen i Gaza-stripen. Houthienes kampanje har oppskaket global skipsfart og tvinger mange fartøy til å seile tusenvis av mil rundt Sør-Afrika i stedet. Dette har ført til en økning i utslipp og økte fraktkostnader, ettersom skipene bruker langt lengre tid på å levere den samme lasten.

Piratene «tror det er en mulighet på grunn av Houthienes tilstedeværelse, med økt trafikk langs Somalias kyst og pirater som våger seg lenger ut i Det indiske hav», sa viseadmiral Ignacio Villanueva, som leder en EU-operasjon med oppdrag å bekjempe piratvirksomhet. 

«De prøver virkelig å tøye grensene og kapasiteten til de vestlige, internasjonale operasjonene», fortsatte viseadmiralen. 

Godt bevæpnet og øker i antall

En av taktikkene som brukes av piratene er å kapre mindre båter og reise i omtrent 10 dager inn i Det indiske hav, hvor de forsøker å angripe større skip, sa Villanueva 1. juli.

Rundt 10 av de siste angrepene ble utført på store fartøy, mens en løsesum bare ble betalt ved én anledning. De økende antall angrep utføres av grupper som er «godt bevæpnet, organisert og større i antall enn noen gang før». 

«Vi møter 25 eller 30 pirater i samme angrep, de er svært godt koordinerte med satellittelefoner og tunge våpen», fortalte viseadmiralen.

Det har vært 30 angrep på kommersielle fartøy, fiskebåter og dhower siden november. Nylige hendelser inkluderer gisler som ble tatt i desember om bord på Malta-flaggete MV Ruen, noe som førte til at indiske, japanske og spanske krigsskip reddet de 18 besetningsmedlemmene. Dette var den første vellykkede kapringen av et fartøy utenfor Somalias kyst siden 2017, ifølge International Maritime Bureau.

Piratvirksomhet oppsto utenfor Somalias kyst ved starten av borgerkrigen på begynnelsen av 1990-tallet. Angrepene eskalerte på begynnelsen av 2000-tallet, da konflikter brøt ut etter at etiopiske styrker invaderte landet for å avsette en islamistisk administrasjon. Antallet hendelser nådde toppen i 2011, da 237 hendelser fant sted, med 32 fartøy holdt av pirater og 736 personer tatt som gisler, ifølge EU Naval Force.

Forrige måned utførte Houthi-opprørerne det største antallet angrep på kommersielle skip så langt i 2024, med 16 målrettede fartøy, ifølge data publisert av marinestyrkene som opererer i regionen.