<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bilsalget i Kina faller – eksporten øker

Bilsalget i Kina fortsetter å falle, til tross for statlige subsidier for å snu trenden.

Publisert 8. juli
Oppdatert 8. juli
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 235 ord
ØKER: Kinesisk elbileksport fortsetter oppgangen i juni. Foto: Bloomberg

Juni-tall fra China Passenger Car Association viste at bilsalget i Kina falt for tredje måned på rad. Det ble solgt 1,78 millioner personbiler i juni, som er en nedgang på 6,9 prosent sammenlignet med fjoråret. Den prosentvise nedgangen i april og mai var henholdsvis 2,2 og 5,8 prosent sett opp mot 2023-tallene, skriver Reuters.

Kina vedtok statlige subsidier for innbytte av biler i april, i håp om å øke salget. For første halvår samlet sett var salget opp 2,9 prosent sammenlignet med fjoråret, til 9,93 millioner kjøretøy.

Salget av både hybrid- og elbiler økte derimot markant. Antallet solgte plug-inn-hybridbiler økte med hele 67 prosent og utgjorde med det nesten halvparten av nybilsalget i juni. Økningen i elbilsalget var 9,9 prosent, sammenlignet med 27,4 prosent i mai.

Den kinesiske elbilgiganten BYD og nykommere som Nio, Zeekr og Leapmotor glimtet alle til med rekordhøye månedlige salgstall.

Eksporten øker

Til tross for svakere nasjonale salgstall, viser tallene at bileksporten økte i juni. Den var opp 28 prosent sammenlignet med året før, mot en økning på 23 prosent i mai. Imidlertid vedtok EU-kommisjonen i forrige uke høyere tollsatser på kinesiske elbiler.

Taket er midlertidig, og vil gjelde frem til kommisjonen skal fatte en endelig importavgift i oktober. Det foreløpige vedtaket som kom 4. juli pålegger bilene en ytterligere tollsats på mellom 19,9 og 37,6 prosent, i tillegg til dagens 10 prosent.

EU-kommisjonens vedtak kan gi svakere eksporttrender over tid, skriver Reuters.