Flymangel stopper russerne
Russland bruker milliarder på luftfarten, men sliter med flymangel etter sanksjoner som hindrer import av deler og nye fly.

Til tross for krig har russere både mulighet og lyst til å reise på tur. Imidlertid sliter flyselskapene med å dekke behovet på grunn av mangel på fly, skriver Reuters.
For selv om de vestlige sanksjonene foreløpig ikke har hatt den ønskede effekten av å lamme Russlands økonomi, har det strupet tilgangen til fly og deler fra vestlige produsenter.
80 prosent vestlige fly
Nesten 80 prosent av Russlands flåte er laget i utlandet. Airbus og Boeingfly står for 575, som tilsvarer rundt to tredjedeler, av Russlands flåte på 865 fly.
I 2021, året før invasjonen av Ukraina, la Russland til 54 nye kommersielle fly til flåten sin - 27 fra Airbus, tre fra Boeing og 24 russisk-produserte Sukhoi Superjets.
I de nesten tre årene som har gått siden, har det kun blitt lagt til 11 nye fly – alle Superjets.
Produksjonen av Russlands nye MS-21 passasjerfly, som skal bli produsert av det russiske industrikonglomeratet Rostec, er allerede blitt utsatt til 2025-2026 fra 2024. Og den russiske avisen Kommersant meldte i forrige uke at russiske flyselskaper ikke kan reparere Airbus A320 neo-motorer, og kanskje må pensjonere noen av Airbus-flyene.
Store subsidier
Ifølge data fra russiske luftfartsmyndigheter har antallet reisende til Europa kollapset, fra nesten 10 millioner i 2019 til bare noen hundre tusen i dag. Russere har i stedet vendt seg til mer «vennlige» land, som Tyrkia, tidligere sovjetiske republikker og De forente arabiske emirater. I tillegg har populære reisemål som Egypt, Thailand og Kina også sett økt trafikk.
I et forsøk på å opprettholde flyrutene har Russland bedt nabolandene i Sentral-Asia om hjelp til å drive innenlandsruter. Russland skal også ha henvendt seg til India og Kina for hjelp.
Ifølge en Reuters-analyse har Putin brukt minst 1,47 billioner rubler (rundt 144 milliarder kroner) på subsidier og lån til luftfartssektoren siden invasjonen.