<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vil overvåke bilistene: – Veiprising gir bedre personvern

Oslo vurderer veiprising for å gjøre bilavgifter mer rettferdige. Kritikerne frykter mer statlig kontroll og økte kostnader. – Dette betyr enda mer styring av folks hverdag, sier FrP.

Publisert 19. mars
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 4 ord
Article lead
VIL SPORE: Miljø- og samferdselsbyråd i Oslo, Marit Vea, mener det blir mer rettferdig med veiprising.  Foto: NTB

Byrådet i Oslo ønsker å erstatte dagens bompengesystem med veiprising, hvor kjøretøy automatisk belastes for antall kilometer de kjører. 

Miljø- og samferdselsbyråd Marit Vea (V) er frustrert over at prosjektet ikke er inkludert i årets budsjett, etter at initiativet ble stanset av regjeringen i fjor høst. Hun mener dagens bompengesystem er urettferdig fordi betalingen i stor grad avhenger av hvor i Oslo man kjører, skriver VG som først omtalte saken.

GPS-SPORING: Byrådet vil bytte ut dagensvbompengebrikke med en ny brikke som er utviklet gjennom et samarbeid mellom SIntef, Q-Free og Statens vegvesen. Foto: Q-Free

– Veiprising er et mer rettferdig og miljøvennlig system enn bompenger, og gjør at vi heller kan ta betalt for hvor langt, når eller hva bilistene kjører, i stedet for det litt vilkårlige systemet i dag hvor du betaler om du tilfeldigvis passerer et bomsnitt, sier Vea til Finansavisen.

– For eksempel kan man lage ulike soner, avhengig av om folk i området folk bor i har gode kollektivmuligheter, legger hun til.

Vea sier hun håper at veiprising kan få ned noe av konfliktnivået vedrørende betaling for bruk av veien. Hun er heller ikke bekymret for at personvernet må vike av hensyn til statens pengeinnkreving. 

– Hvis det blir gjort på den riktige måten, kan det bli bedre for personvernet enn dagens bompengesystem. I Trondheim har det blitt testet et system som ivaretar personvernet, samtidig som systemet blir mer rettferdig. Datatilsynet har anbefalt modellen, og det er den vi ønsker å gå videre med i Oslo.»

I høringssvaret til Datatilsynet skriver de at et veiprisingssystem kan gi bedre personvern enn dagens løsninger, og dette er en forutsetning for et nytt system. Det vurderes enten en «tynn klient», der data sendes til et sentralt system for beregning, eller en «tykk klient», der all data lagres lokalt i bilen, noe som allerede er testet i Trondheim.

Mener det styrker personvernet

Byråden mener veiprising vil være et godt verktøy for trafikkstyring, og får støtte av seniorforsker i Sintef, Petter Arnesen. Sintef-forskeren mener at det nye systemet, som er utviklet gjennom en rekke forskningsprosjekter i samarbeid med Q-Free og Statens vegvesen, er mer presist og rettferdig enn dagens bomringer. 

STØTTER VEIPRISING: Seniorforsker Petter Arnesen i Sintef. Foto: SYNLIG.NO

– Hvis man skal styre trafikken med en bomring, så må man sette opp bomringer, og det er mye infrastruktur som skal til. Her kan man lage et mer detaljert system. I prinsippet kan man utstyre hver enkelt vei med en egen pris, sier Arnesen til Finansavisen.

Sintef-forskeren mener også at veiprising kan styrke personvernet, i motsetning til hva mange frykter. 

– I dag tar man et bilde i bomringen, og det bildet blir lagret ganske lenge, og man blir fakturert på bakgrunn av det. I den nye løsningen bruker man GPS-data. Det er imidlertid ingen personvernskritiske data som sendes ut av kjøretøyet eller brikken, disse lagres kun i en begrenset tidsperiode i din egen brikke.

Ifølge Arnesen gjør brikken selv beregninger på hvor langt den har kjørt, i hvilke soner og hva som er taksten i disse sonene, og det skal kun være fakturagrunnlaget som skal sendes via mobilnett ut av bilen.

– Så hvis du vil klage på en faktura, så har du som forbruker mulighet til å åpne opp dataene, sjekke fakturagrunnlaget og eventuelt klage. Men det skjer ikke før du eventuelt gjør det, sier han. 

IMOT VEIPRISING: Talsperson for samferdsel i Oslo Frp, Ingeborg Bjørnevik. Foto: FrP

– GPS-overvåkning av bilister

En som ikke er like positiv til veiprising er FrPs Ingeborg Bjørnevik. Hun reagerer kraftig på byrådets planer om veiprising og mener det er nok et tiltak som rammer bilistene unødvendig hardt, samtidig som det går på bekostning av personvernet.

– Oslo slår i dag norgesrekord i bompengeinnkrevning. Veiprising vil først og fremst gjøre det enklere for staten å kreve inn penger, og på ingen måte gjøre det enklere for bilistene som allerede betaler dyre dommer i bilrelaterte avgifter, sier Bjørnevik.

Hun mener Høyre går imot egne prinsipper når de åpner for en ny avgiftsmodell som i praksis kan bli enda dyrere enn dagens bompengesystem.

– Høyre gikk til valg på å gjøre hverdagen enklere for folk, men lar seg styre av Venstre og MDGs samferdselspolitikk. Dette betyr enda mer styring av folks hverdag, økte bilavgifter og rammer bevegelsesfriheten til innbyggerne , sier Bjørnevik.

Videre advarer hun også mot at veiprising ikke bare handler om avgifter, men om et helt nytt system der myndighetene kan følge med på hvor og når folk kjører.

– Veiprising betyr i praksis GPS-overvåkning av bilistene. Dette er en omfattende og inngripende løsning som folk flest verken har bedt om eller ønsker, sier hun og legger til at FrP ønsker sier både nei til både veiprising og bomringen.

Høyre vil ha veiprising

Fraksjonsleder for miljø og samferdsel i Oslo Høyre, Mehmet Kaan Inan, sier til Finansavisen at de støtter veiprising, men at dette forutsetter at personvernet ivaretas. 

– Det er jo at bilistene betaler for faktisk bruk, og ikke basert på hvor i Oslo de kjører. Jeg mener dagens system er urettferdig, fordi man betaler bompenger basert på hvor i Oslo man skal, sier Inan.

– Men da må du betale alltid, uansett hvor du skal?

– Ja, det er helt riktig, og så vet man jo ikke helt ennå hvordan innretningen på veiprisingen vil være.

– Vil forbrukerne bli nødt til å betale mer for å skulle kjøre?

– Det må vi komme tilbake til når veiprisingen faktisk innføres. Jeg mener jo at bompengebelastningen for bedrifter i dag allerede er høy i Oslo, og har ikke noe mål om at den skal øke noe mer.

– Hvordan vil dette ivareta personvernet? 

– Hvis det viser seg at det er store personvernutfordringer med dette, så må man jo se på det. Men forhåpentligvis finner vi en løsning på det, sier Høyre-politikeren. 

Transport

Informasjon om bruk av AI