Vokser på økende informasjonsbehov

Midt i coronakrisen har Vext-finalist Cavai sikret 33 nye kunder og åpnet kontor i Stockholm. Nå jakter selskapet 40 millioner for å satse i USA og Asia.

ETABLERT I EUROPA: I fjor høst var Finansavisen med gründerne Tommy Torjesen og Steffen Svartberg til London for et viktig kundemøte. Foto: Eline Hvamstad
Tech

– Det er kaos om dagen, men for oss er det positivt kaos, sier gründer Steffen Svartberg fra hjemmekontoret, og legger til:

– Dette var året vi skulle skalere opp, men de seneste månedene har veksten vært eksplosiv.

Han opplever at de den seneste tiden har hatt flere og mer effektive kundemøter enn tidligere, som følge av at de fleste jobber hjemmefra.

– Vi har vel fått 33 nye kunder bare den siste måneden og millionomsetning som følge av dette. Kundene kommer fra Norge, Danmark, Finland, England og Tyskland, sier Svartberg.

Større informasjonsbehov

Medgrunnlegger Tommy Torjesen påpeker at siden coronaviruset begynte å spre seg er det mange som har fått endret sine markedsføringsbehov. Det har gjort Cavais chatbot-markedsføring mer aktuell.

– Det er blitt mer sensitivt, ingen vil fremstå som coronaprofitører, så det er blitt et større behov for annonsørenes del å kunne komme med mer informasjon om produktene sine. Samtidig lurer forbrukere på andre ting om bedriftene nå, som hvordan de forholder seg til smittevern, sier Torjesen.

Blant selskapene Cavai har bistått så langt under coronakrisen, er Rema 1000, som har opplevd et enormt trykk. Det samme gjelder det nettbaserte apoteket Farmasiet. Fra hjemmekontorene har de også dratt i land en større avtale med The Telegraph.

Selskapet jobber dessuten med XXL, Nordea, Royal Caribbean Cruise Lines, mediehus som Schibsted og Amedia samt ulike offentlige instanser, deriblant VisitEngland.

Oppstart i Stockholm

Siden coronapandemien begynte å bre om seg har chatbot-selskapet startet opp et kontor i Sverige. Siden jul er staben økt fra 10 til 23 medarbeidere, innen året er omme skal selskapet etablere seg også i Asia og USA. Det trenger selskapet 40 millioner i frisk kapital for å få til.

I den forrige emisjonen var selskapet priset til 60 millioner. Prisen for neste emisjon er ennå ikke satt, men Svartberg hevder den vil være vesentlig høyere.

Da Vext-juryen traff Cavai for første gang i fjor høst, brant selskapet om lag 500.000 i måneden.

– Nå er vi mer eller mindre cash positive fra måned til måned. Men siden vi har valgt å tråkke på gassen og åpne i Stockholm denne uken, så vil vi nok brenne et mindre beløp fremover før omsetningen der tar seg opp, men lavere enn det vi kommuniserte i høst, sier Svartberg.

I den seneste emisjonen kom gründerinvestor Trond Riiber Knudsen inn i selskapet. Blant andre store aktører på eiersiden er Try-huset, G Value Invest og Stayer Invest.

– Vi skulle egentlig vært i New York nå, men dit får vi ikke dratt. Heldigvis er vi vant til å jobbe spredt og over nett, så dette kommer vi til å få til, sier Svartberg.

Bli med Vext-finalist Cavai til London.

Vext

  • Finansavisen skal kåre Norges neste Vext-selskap i mai 2020.
  • Over 40 selskaper ble trimmet ned til 20, som fikk pitche for en jury i september 2019.
  • Ti selskaper har gått videre til finalen.
  • Dette er finalistene: Cavai, Bike Fixx, Stingray Marine Solutions, Småkassen, Sharebox, Askin, Clean Sea Solutions, Wiral Technologies, Vita Water og Ignite Procurement.
  • Finansavisen følger finalistene frem til i en egen TV-serie på Finansavisen.no/fatv.
cavai
chatbot
steffen svartberg
trond riiber knudsen
Vext
Tech