<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Endelig er den her: Dette vil du mislike

Stasjonsvognen Audi A6 e-tron Avant er endelig på plass i Norge, men en ting vil du mislike.

Publisert 31. okt.
Oppdatert 1. nov.
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 496 ord
ØKT REKKEVIDDE: Foruten en elegant fasong med mindre luftmotstand og lengre rekkevidde har den nye Audi A6 e-tron Avant ringene integrert i lyslinjen mellom baklyktene. Foto: Audi

Siden SUV-bølgen skyldte over landet rundt årtusenskiftet er det blitt en syndeflod hvor hele 75 prosent av alle personbilene registrert så langt i år er en SUV, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

I NORGE: Kommunikasjonssjef Christine Eiken og Audi-direktør Harald Edvardsen-Eibak drar trekket av Audi A6 e-tron Avant for første gang i Norge. Foto: Andreas Scheel

Dette er biler som generelt er mindre, dyrere, mindre aerodynamiske og med dårligere kjøreegenskaper enn folkelige stasjonsvogner som VW Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo, men også premiumbiler som Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6.

Comeback

Derfor har en rekke stasjonsvogner dukket opp igjen, enten de heter Opel Asta Sports Tourer, VW ID.7 Tourer, Nio ET5 Touring eller BMW i5 Touring. Mindre luftmotstand og lengre rekkevidde er blant argumentene for å relansere denne tidligere så populære biltypen blant elbilene.

Audi A6 e-tron Avant

Data A6 e-tron A6 e-tron quattro A6 e-tron Performance Audi S6 e-tron
Effekt (boost) 286 hk (326) 428 hk (462) 367 hk (380) 503 hk (551)
0-100 km/t 6,0 sek. 4,5 sek. 5,4 sek. 3,9 sek
Toppfart 210 km/t 210 km/t 210 km/t 240 km/t
Rekkevidde Sportback/Avant 622/592 km 711/679 km 751/713 km 651/636 km
Vekt Sportbakc/Avant 2.100/2.110 kg 2.285/2.295 kg 2.175/2.185 kg 2.325/2.335 kg
Batteri (netto) 83 kWh (75,8) 100 kWh (94,9) 100 kWh (94,9) 100 kWh (94,9)
Hengervekt 2.100 kg 2.100 kg 2.100 kg 2.100 kg
Pris fra 669.900 kr 759.000 kr 778.000 kr 939.900 kr

Nå, endelig, to og et halvt år etter at Audi viste frem sin A6 Avant e-tron Concept er produksjonsbilen på norsk jord og blir vist frem hos Audi-forhandlere over hele landet utover høsten. De første kundebilene dukker opp på nyåret og snart kommer også A6 e-tron Sportback, som med en skrå bakluke får ytterligere noen kilometers rekkevidde.

HØYT GULV: Benplassen er god og takhøyden det samme, men det høye gulvet gjør at voksne blir sittende med knærne oppunder haken. Foto: Andreas Scheel

En ting kundene trolig vil reagere på er det høye gulvet i baksetet av bilen. Voksne personer blir sittende med knærne høyt og vil bare benytte en liten del av den komfortable og lange sitteputen. Barn og kortvokste vil sitte bedre, men dette er prisen du må betale for å velge en stasjonsvogn fremfor SUV-versjonen Q6 e-tron.

For første gang på over 30 år vil A6 heller ikke leveres med takrails. Takstativ kan riktignok festes i dørkarmen, men dette er ifølge enkelte tungvint og risikerer å ødelegge gummilistene dersom takboksen står på hele vinteren eller kajakkstative hele sommeren.

Elegant

For øvrig er Audi A6 e-tron Avant en lekker bil med en elegant og langstrakt fasong, tøffe todelte signaturlykter foran med smale kjørelys over og hovedlys under. Bak er de fire ringene integrert i den lysende linjen mellom baklyktene og med store felger ser bilen tøff ut.

COMEBACK: Rundt årtusenskiftet skulle alle ha stasjonsvogn, så gjenstår det å se om Audi A6 e-tron Avant er blant bilene som vipper SUV-ene av tronen. Foto: Audi

Interiøret er dessuten oppgradert med en ny stor og buet skjerm foran føreren med oppgradert programvare, samt enkelte andre endringer fra Q6 e-tron. Finansavisen Motor kommer tilbake med en grundig test av bilen senere i høst.

Prisene begynner på 669.900 kr for bilen med bakhjulsdrift og 759.900 med quattro.