<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjendisenes droneeventyr

De drømmer om et droneeventyr i furuskogen utenfor Hønefoss. Så langt har Robot Aviation kostet eierne rundt 70 millioner. 

Publisert 11. sep. 2019
Oppdatert 12. sep. 2019
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 972 ord
Article lead
lead
JAKTER STORKUNDER: – Ambisjonen vår er å skape et norsk industrieventyr, sier Børre Larsen (i midten), daglig leder i Robot Aviation. Til venstre styreleder Frode Teigen, til høyre salgssjef Niklas Nyroth. Foto: Anders Horntvedt
JAKTER STORKUNDER: – Ambisjonen vår er å skape et norsk industrieventyr, sier Børre Larsen (i midten), daglig leder i Robot Aviation. Til venstre styreleder Frode Teigen, til høyre salgssjef Niklas Nyroth. Foto: Anders Horntvedt

EGGEMOEN, BUSKERUD: – Omfanget av militære droner har økt voldsomt de seneste årene. Vi tror at den samme utviklingen vil komme også i sivil sektor, så ambisjonen vår er å skape et norsk industrieventyr, sier Børre Larsen (52), daglig leder i Robot Aviation.

Ikke mange bedrifter har en flystripe som nærmeste nabo, men Robot Aviation er en av dem.

Selskapet holder til inne på tidligere Eggemoen militærleir. Fra å være base for Ingeniørregimentet i Brigade Sør huser området nå en håndfull høyteknologibedrifter.

Skal selge tre modeller

BATTERIDRIFT: De to minste dronene drives på strøm. Foto: Anders Horntvedt
STOREBROR: FX 450 på 200 har bensinmotor og kan blant annet brukes som flybåren basestasjon. Foto: Anders Horntvedt

Hos droneprodusenten Robot Aviation står tre modeller klare i verkstedhallen: En liten og en mellomstor som er klare for salg, samt en stor modell som ikke er ferdig utviklet ennå.

* FX 10, som veier seks og et halvt kilo, har to timers flytid og en rekkevidde på 20 km

* FX 20, som veier 13 kilo, har fire timers flytid og opptil 60 kilometer rekkevidde.

* FX 450, som veier 200 kilo, har 20 timers flytid og inntil 2.500 kilometer rekkevidde.

– Prisene starter på rundt 30.000 euro for en enkel FX 10. For en fullspekket FX 450 nærmer man seg 2 millioner euro, alt avhengig av sensorutrustningen, sier salgssjef Niklas Nyroth.

Selskapet ble startet i 2008 av Oddvar Kristiansen, Ole Vidar Homleid og to andre seilflyentusiaster. I syv år ble det drevet fra en låve på Hadeland nord for Oslo.

– Frem til 2015 var selskapet mer eller mindre som en hobby. Da kom Endre Røsjø inn som investor, og selskapet gikk gjennom en oppkapitalisering og profesjonalisering, sier Børre Larsen.

Priset til 100 millioner

Selskapet ble ved seneste emisjon verdsatt til rundt 100 millioner kroner og har fått flere profilerte personer på eiersiden.

INVESTOR: Endre Røsjø. Foto: Eivind Yggeseth

* Endre Røsjø (75). London-basert investor og Norges 45. rikeste. NHH- og Harvard alumni med penger i eiendom, shipping og teknologi. God for 5 milliarder kroner.

* Bjarne Skeie (74). Gründer av flere selskaper i olje- og offshoreindustrien. God for 2,75 milliarder kroner.

* Paal Myhrvang (50). Tidligere megler i First Securities, Nordea og Swedbank. Ble kåret av Kapital til Norges beste aksjemegler to ganger på fire år.

* Oddvar Frigstad (49). Daglig leder i Bjarne Skeies investeringsselskap, Skeie Capital Investment.

* Bård Tufte Johansen (50). Programleder og komiker.

* Lars Hognestad (51). Tidligere TV-produsent i Feelgood og programleder på NRK P3. Gift med NRKs Ingunn Solheim.

Børre Larsen tok over som sjef i Robot Aviation våren 2018. Han har bakgrunn fra Telemark bataljon, Forsvarets Overkommando og flere divisjoner i Kongsberg Gruppen.

INVESTOR: Bård Tufte Johansen, komiker. Foto: Anders Horntvedt

På plass i Sverige og Polen

De seneste årene har selskapet med 30 ansatte gjort oppkjøp i Sverige og bygget opp et produksjonsselskap i Polen og systems engineering-team på Eggemoen. 

Flykroppene designes og lages nå ved Robot Aviations datterselskap utenfor Warszawa. Linköping-bedriften som tidligere het UAS Europe skriver programvaren, mens systemintegrasjon og slutt-testing skjer på Eggemoen.

Under det Larsen beskriver som hobbyperioden utviklet selskapet flere typer droner. Nå ligger prototypene på hylla, bokstavelig talt.

– Vi har besluttet å satse på modeller med faste vinger, lang rekkevidde og lang flytid, sier Larsen.

Helikopterdronene og andre modeller ble dermed plassert på en hems over produksjonslokalet.

Så langt har Robot Aviation ikke solgt flere enn 10–15 droner på kommersielle vilkår, og Larsen beskriver potensialet som stort.

– Det finnes et gap i markedet. I den ene enden har du kostbare og avanserte droner for ren militær bruk fra store, internasjonale produsenter. I den andre enden har du leketøy. Mellom disse vokser det frem et betydelig kommersielt marked. sier Larsen.

Det finnes et gap i markedet
Børre Larsen, Robot Aviation

Kraftselskaper, olje- og gassbransjen, fiskerioppsyn, veientreprenører, jernbane, sivile myndigheter, forskning, havovervåkning, miljøovervåkning og skogbruk er bransjer og bruksområder selskapet henvender seg til.

INVESTOR: Bjarne Skeie, olje- og offshoregründer. Foto: Iván Kverme

– Det er dessuten fortsatt et stort militært marked for overvåkningsdroner i ulike klasser, sier Larsen.

Selskapet jobber for tiden sammen med Telenor på Svalbard og Andøya Space Center om å utvikle en beredskapsdrone basert på FX 450. Pilotprosjektet tester om det lar seg gjøre å etablere mobildekning ved hjelp av drone. I beredskapssammenheng vil man da kunne sende ut et ubemannet fly med en basestasjon som kan sirkulere over et bestemt område for å etablere eller gjenopprette mobildekning.

– Luftfart er kapitalkrevende

Siden oppstarten i 2008 har selskapet hatt samlede utgifter på 70 millioner kroner. Bare de seneste tre årene har selskapet hatt et akkumulert underskudd på 60 millioner kroner.

– Det ser ikke pent ut?

– Nei, luftfart er kapitalkrevende, og utgiftene så langt reflekterer det som trengs for å utvikle produktene. Jeg synes vi er kommet langt for det som har vært investert i bedriften. Vi kjenner til andre som har brukt hundrevis av millioner dollar, og som er kommet kortere, sier styreleder Frode Haugen (64), som tidligere har vært adm. direktør i Otrum og i Alcatel Nordic and Baltic.

– Vi mener selv vi har brukt tiden og ressursene på riktig måte, og at tiden nå er inne for kommersialisering, sier Larsen.

– Når skal dere tjene penger?

– Vi jobber med flere store, potensielle kunder nå. Det er realistisk vi får napp på noe av det, og at vi kan begynne å tjene penger i løpet av 2020.

– Hvor store kan dere bli?

– Det finnes offentlige, internasjonale anbud i hundremillionersklassen, tidvis på over en milliard kroner. Én stor slik kontrakt, så har vi vårt kommersielle gjennombrudd. 

– Eierne våre forventer helt klart omsetning i hundremillionersklassen årlig, svarer han.

Robot Aviation

(Mill. kr) 2018 2017
Driftsinntekter 1,1 1,3
Driftsresultat −31,5 −20,1
Resultat før skatt −31,6 −23,8
Årsresultat −31,6 −23,8
 

Eiere

Navn Prosent Verdi *)
Oddvar Kristiansen 28,5 % 28539
Ole Vidar F. Homleid 17,6 % 17591
Endre Røsjø 30,3 % 30327
Bjarne Skeie 13,0 % 12967
Oddvar Hansen 3,2 % 3188
Ottar Kristiansen 2,1 % 2103
Paal Myhrvang 0,9 % 935
Paul Holmstedt 0,6 % 583
Børre Larsen 0,5 % 473
Rune Sørensen 0,5 % 467
Snorre Erik Øverland 0,5 % 467
Trond Roger Saksenvik 0,5 % 467
Kjell Myhrvang 0,5 % 467
Oddvar Frigstad 0,4 % 350
Frode Haugen 0,3 % 328
Henning Solberg 0,3 % 280
Sigmund Bræk 0,1 % 125
Bård Tufte Johansen 0,1 % 93
Lars Hognestad 0,1 % 93

*) I tusen kroner. Forutsatt en verdsettelse på 100 millioner kroner