<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Kjetting-Jan sendte skruer på Business Class

– Alternativet hadde vært verre, sier Jan Vindenes.

    Publisert 12. sep. 2019 kl. 12.39
    Oppdatert 12. sep. 2019 klokken 12.45
    Lesetid: 1 minutt
    Artikkellengde er 209 ord
    Kjetting-gründer Jan Vindenes i Sotra Anchor & Chain. Foto: Nicolai Malmo/Sotra Anchor & Chain

    En oljerigg i Nordsjøen kom i en prekær situasjon der de trengte skruer som skulle vise deg å være vanskelig å få tak i. 

    Skruene kostet cirka 500 kroner, men kunden endte opp med å betale 150.000 kroner.

    – Alternativet hadde vært verre, kanskje nedstegning av oljeproduksjonen, sier kjetting-gründer Jan Vindenes i Sotra Anchor & Chain.

    Hatstetur til England 

    Skruene til noen hundrelapper fantes nemlig ikke i Norge. Nærmeste destinasjon var England, i en avsidesliggende landsby. Samtidig lå det et skip ved havnen utenfor Sotra-bedriften som bare hadde en oppgave; få skruene ut til en oljerigg i Nordsjøen så raskt som overhodet mulig. Skruene skulle benyttes i forbindelse med fortøyning.

    Business Class 

    Vindenes sendte to av sine medarbeidere på hasteoppdrag til England. For å få førsteprioritet måtte det bli Business Class på både medarbeiderne og skruene. Og fordelen med to medarbeidere var at de kunne fordele skruene vektmessig mellom seg i sikkerhetskontrollen, samt gjøre det tollmessige papirarbeidet raskt unna.

    Ellevill pris 

    - Det er jo en helt ellevill pris å betale for noen skruer. Og skruene er naturligvis enda dyrere enn 150 000 når man tar med at et større skip ligger og venter på 16 skruer. Samtidig er dette en rimelig kostnad når alternativet hadde vært stenging av en rigg. Da hadde kostnaden blitt millioner, sier Vindenes.