<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

NRK får kritikk for hyppig omtale av egne programmer i nyhetssendingene

Hittil i år har «Exit» og andre NRK-serier blitt omtalt 243 ganger på kanalens egne nyhetssendinger. Ekspert frykter det vil svekke kanalens troverdighet.

Publisert 12. okt. 2019
Oppdatert 12. okt. 2019
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 136 ord
EXIT: Skuespillerne Pål Sverre Hagen, Tobias Santelmann, Jon Øigarden og Simon J. Berger har hovedrollene i NRKs seersuksess som er hyppig omtalt denne høsten. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Mediebyrået Retriever har på forespørsel fra Klassekampen undersøkt hvor mye NRK bruker sine nyhetsflater til å omtale egne programmer.

– NRK har et sterkt behov for å pusse støv av Vær varsom-plakatens punkt 2.7, sier ekspert på presseetikk Svein Brurås.

Punktet slår fast at «journalistisk omtale av produkter, tjenester, merkenavn og kommersielle interesser, også mediets egne, skal være journalistisk motivert og ikke fremstå som reklame». Brurås tror det svekker NRKs troverdighet når det som presenteres som nyheter, handler om egne underholdningsprogrammer.

Programredaktør Kyrre Nakkim i NRK tilbakeviser at kanalen bryter med regelverket, eller at omtalen går på troverdigheten løs.

– Regelen hos oss er at nyhetskriteriet skal legges til grunn for egne produkter. Dersom disse produktene skaper stort engasjement i befolkningen, så skal engasjementet også gjenspeiles i våre nyhetssendinger, sier han.

(©NTB)