Pr. i dag har den mobile sykkelbutikken og verkstedet, Bike Fixx, som har tre lokasjoner i Norge, samt en i Gøteborg, nærmere 200 elsykler de leaser ut.
«Billigere å lease»
Men en sykkel som skal brukes frem og tilbake til jobb, trenger vel nødvendigvis ikke å være så dyr. Hvorfor skal man da lease?
– Norsk og nordisk klima er utfordrende om man bruker sykkelen som transportmiddel på helårsbasis. Skal man ha en elsykkel som tåler disse forholdene så koster denne ofte 30.000 kroner. Man kan få elsykler helt ned i 10.000-15.000 kroner, men kvalitetsprodukter koster mer penger. Da vil det være billigere og mer fordelaktig å lease enn å kjøpe, hevder styreleder Stian Steen-Olsen i Bike Fixx.
En 500-lapp i måneden
Selskapet er allerede godt i gang med leasingsatsningen, og vant tidligere i år Norges største anbud på leasingfinansierte elsykler over lønnstrekk, med Rogalands svar på Ruter, Kolumbus.
– Der leaser vi ut sykler via DNB, som er vår finansielle partner, til offentlige instanser som for eksempel Stavanger Universitetssykehus, i tillegg til seks kommuner i Rogaland, sier daglig leder Per Christian Grenan-Grimstad.
Han forklarer at ved leasing bestiller den ansatte en sykkel i Bike Fixx’ webportal, får netto lønnstrekk og disponerer sykkelen i tre år. Etter endt leasingperiode kan man enten kjøpe ut sykkelen til en gunstig pris, levere den tilbake, eller lease en ny elsykkel.
– En elsykkel til cirka 30.000 kroner vil koste cirka 600-750 kroner i måneden med finansiell leasing. Månedsprisen kan komme ytterligere ned hvis man velger operasjonell leasing, men da blir utkjøpsprisen høyere, sier Grenan-Grimstad, og fortsetter;
– Stavanger Universitetsykehus, som foreløpig er vår største aktør, benytter operasjonell leasing. Der starter den rimeligste sykkelen på drøye 500 kroner i måneden, forteller Grenan-Grimstad.
Vext
Videre vekst
Men det er ikke bare sykkelleasing som gir et fint bidrag på topplinjen.
– Som enhver gründerbedrift er det viktig å finslipe konseptet, og vi har spurt oss selv «hva skal vi være for hvem?». Det har tegnet seg frem en forretningsidé som har blitt mer og mer klar for oss, sier Steen-Olsen, og legger til:
– Vi er en mobil sykkelbutikk og verksted med ambisjon om å bli best på service og moderne sykkelsalg til privatpersoner og bedrifter. Vi skal gjøre det enkelt for deg som kunde å eie sykkel, sier Steen-Olsen, som mener det har vært avgjørende for den positive omsetningsveksten de siste to årene.
Han viser til at selskapet mer enn doblet omsetningen fra 11,5 millioner kroner i 2018 til cirka 25 millioner i 2019, inkludert datterselskapet Bike Fixx Sverige.
Årsresultatet for Bike Fixx AS endte i 2018 på 0,8 millioner kroner, opp fra minus 0,9 millioner kroner i 2017.
– På topplinjen er det salg og leasing av sykler som gir det største bidraget, samtidig som vi har 100 prosent dekning på service, både i antall og volum. Servicen henger sammen med salget. Jo mer salg av sykler, jo mer sykkelservice, forklarer salgssjef Kjetil Lindblad.
Steen-Olsen forteller at de ikke er klare med budsjettene for 2020, men sier de ser økt vekst i både Norge og Sverige, og åpner for at selskapet ser på muligheten for å hente inn mer kapital .
– Vi har en «first mover advantage» med leasing av elsykler og mobil sykkelservice til bedrifter. Vi kan sykkelbransjen, men for å realisere potensialet i Bike Fixx både i Norge og Sverige fullt ut ønsker vi å forsterke oss ytterligere med mer kompetanse og kapital.
Klikk deg inn på Finansavisen.no/Fatv og se alle episodene av TV-serien «Vext».