<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Klaveness på pengejakt – avslører 2019-inntjening

Klaveness planlegger investormøter for et mulig nytt obligasjonslån. Samtidig letter rederiet på sløret om tallene for 2019.

    Publisert 23. jan. 2020 kl. 10.00
    Oppdatert 23. jan. 2020 klokken 10.06
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 333 ord
    INVESTORMØTER: Klaveness Combination Carriers har engasjert flere meglerhus til å gjennomføre investormøter fra fredag. Et eventuelt nytt obligasjonslån vil bli brukt til å kjøpe tilbake i et gammelt obligasjonslån. Her ligger et av rederiets Cleanbu-fartøyer, «Baru», til kai. Foto: Klaveness Combination Carriers

    Klaveness Combination Carriers har gitt Danske Bank, Nordea, Pareto Securities og SEB mandat til å arrangere flere investormøter med hensyn til en mulig utstedelse av et nytt obligasjonslån, opplyses det i en melding.

    Avhengig av markedsforholdene vil det kunne bli plassert et femårig senior usikret obligasjonslån i kroner eller dollar.

    Investormøtene starter fredag 24. januar.

    Provenyet fra en eventuell plassering vil kunne bli brukt til å kjøpe tilbake i obligasjonslånet KCC03, som forfaller 27. mai neste år. Dette lånet ble utstedt i 2016, og har et utestående beløp på 300 millioner kroner.

    Fjorårsrater

    I sin melding torsdag morgen oppgir Klaveness Combination Carriers, som kan veksle mellom å frakte våte og tørre laster, også foreløpige inntjeningstall for sine Cleanbu- og Cabu-kombinasjonsskip i 2019.

    Cabu-fartøyene oppnådde 16.877 dollar i snitt pr. dag der de var beskjeftiget, mens Cleanbu-flåten hadde et snitt på 18.300 dollar.

    Tidligere har Klaveness oppgitt at kombinasjonsskipene oppnår 45 prosent flere dager med betalte laster enn standard tank- og tørrlastskip. Drivstofforbruket er dessuten 40–60 prosent lavere, noe som er attraktivt for lasteeiere.

    Kombinasjonsskipsrederiet presiserer at de foreløpige inntjeningstallene kan bli endret i rapporteringen for fjerde kvartal og hele 2019.

    Byks fra andre til tredje

    I rapporten for tredje kvartal 2019 meldte Klaveness Combination Carriers om en Cleanbu-inntjening på 22.802 dollar pr. dag og en Cabu-inntjening på 17.287 dollar dagen.

    Rederiets driftsresultat før av- og nedskrivninger var på 7,8 millioner dollar. Dette var en kraftig forbedring fra andre kvartal, løftet av høyere Cleanbu- og Cabu-rater, ifølge selskapet. Skipenes snittinntjening pr. dag var 18.127 dollar, en økning på 1.885 dollar dagen fra tredje kvartal 2018, blant annet drevet av sterkere tørrlastmarked.

    Rederiet har ni Cabu-fartøyer og tre Cleanbu-skip i flåten i dag. Fem Cleanbu-er er under bygging i Kina, i tillegg har Klaveness opsjoner for ytterligere slike fartøyer.

    Torvald Klaveness Gruppens selskap Klaveness Ship Holding er største aksjonær med en eierandel på 54 prosent. Espen Galtung Døsvigs EGD Shipholding eier cirka 18 prosent.