Det er stille på Nordens største og dyreste flyplass, Oslo Lufthavn Gardermoen. Lite trafikk inn, lite trafikk ut. Utenfor står rute- og charterflyene parkert, innenfor er det ingen kø.
Men litt vest for rullebanene ligger en terminal som er mindre kjent og kun de færreste har tilgang til; General Aviation Terminal, eller GA-terminalen. Her er det trafikk som aldri før. Her har flyene dundret inn og ut – i hele år.
Absolutt alle våre fly og piloter har vært i luften dette halvåret.Tor Bratli, adm. direktør i Sundt Air
Denne uken fikk Finansavisen lov til å besøke den bortgjemte delen av Oslo Lufthavn Gardermoen. Fra et lite småfly så vi den lille GA-terminalen i sterk kontrast til hovedflyplassen.
Ferske tall fra Avinor viser at det har vært mer aktivitet på denne terminalen i juni i år, enn det var i juni i fjor. Og det uten at terminalen har avganger for rute- og charterfly. Kun private fly tar av her. Det var 126 flybevegelser her i juni i år, mot 102 i juni i fjor. Og akkumulert ligger 2020 bare et lite hakk bak 2019. Ved utgangen av juni i fjor hadde det til sammen vært 459 flybevegelser ved GA-terminalen. I år er tallet 421.
Og selv om et privat fly kan være alt fra et småfly til en luksusjet, er det sistnevnte som fanger blikket ditt når du flyr inn på terminalen. Frem til 1998 var dette hovedterminalen på Oslo Lufthavn. Nå sluser den inn private fly med alt fra forretningsfolk på farten, til fly med kjendiser og VIPer om bord.
– Absolutt alle våre fly og piloter har vært i luften dette halvåret, forteller adm. direktør i privatflyselskapet Sundt Air, Tor Bratli. Sundt Air opererer totalt 12 fly. I 2019 omsatte selskapet for rett under 300 millioner kroner.
Hva er GA?
Kontrast
Dette er en ganske annen historie enn den administrerende direktør i Avinor, Dag Falk-Petersen, fortalte Finansavisens lesere mandag denne uken. Foran ham lå en flyplass med årlig kapasitetstak på 30 millioner passasjerer. Søndag så han kun tomme avgangsterminaler, sikkerhetskontroller uten bemanning og kafeer uten gjester. Og røde tall.
– Dette er ramme alvor, sa konsernsjefen til Finansavisen.
Det er ikke en gang nødvendig å nevne hvordan SAS, Norwegian og deres ansatte har hatt det de siste månedene.
Samtidig som SAS-piloter bytter beite og skeptiske pilotstudenter hopper av utdanningen, flyr Sundt Airs piloter både innenlands- og utenlandsturer.
Vi har hengt i luften hele tiden.Andrè Lervik, Airwing-pilot
Rute- og charterflybevegelsene har i mai 2020 hatt en nedgang på mer enn 60 prosent sammenlignet med fjoråret. For de private flyene viste tallene også nedgang i mai sammenlignet med fjoråret, men kun 20 prosent.
Totalt er det registrert nærmere 300 flybevegelser på GA-terminalen siden 12.mars, viser tall fra Avinor. Sundt Airs fly og deres 40 piloter, har hatt luft under vingene mellom ulike destinasjoner mer enn 400 ganger siden samme dato.
– Vi har hentet nordmenn hjem fra Spania, Gran Canaria, Frankrike, Italia… Flydirektøren remser opp de første destinasjonene han kommer på.
De tolv flyene selskapet drifter har også flydd passasjerer ut av landet. Så mens resten av Norges befolkning hadde nok med å forholde seg til smittevernreglene, avbestilte sommerens ferietur og så aksjekursene stupe, fraktet Sundt Air passasjerer til land vi var frarådet å reise til:
– Vi har også flydd passasjerer ut. Mest til Spania og Storbritannia, forteller Bratli.
Stiv pris
Men å få adgang til denne bortgjemte terminalen og dens tjenester er ikke for alle. Å slippe venting, kø og stress til fordel for beige skinnseter, blankpolert edeltre og mang en sup champagne, vil koste deg dyrt: En tur med Cessna Citation 680 Sovereign koster mellom kroner 35.000-40.000 per flytime.
En tur med første ledige fly til Palma De Mallorca vil koste 189 000 norske kroner. Skulle du ønske å ta hunden med må du legge til ti tusenlapper til; og det per snute.
Det beste med jetfly er at de flyr høyt over rutetrafikkenFabian Qvist, adm. direktør i Airwing
Stive priser til tross, privat luftfart flyr i medvind. De siste tre årene har norske milliardærer handlet private jetfly med begge hender. I november 2019 oppsummerte Kapital milliardærenes kjøp av privatfly. For tilsammen 1,5 milliarder slipper de unna både hosting, nysing og lange ører.
I juni i år økte dette tallet. Kjell Inge Røkke og Aker ASA fikk levert en Falcon 8X verdsatt til en halv milliard kroner. Samtidig steg både antall flybevegelser registrert på GA-terminalen, og Sundt Air-pilotenes arbeidstimer.
Luksusflyet fløy strekningen Gardermoen-Palma De Mallorca så sent som 26. juni, viser flyets transponder. Det er også registrert flere flyvninger i perioden fra 12. mars og frem til i dag. Det samme gjelder Stein Erik Hagens jetfly. Også Stordalens fly har vært i lufta.
Ingen permitteringer
Det er ikke bare milliardærenes lufteturer som har sørget for at Sundt Air har stått stødig gjennom virusstormen. Selskapet har også flydd for Kystverket, NOFO (Norsk Oljeforening for Operatørselskap) og det danske forsvarsdepartementet.
– Vi har det bra i Sundt Air. Ingen har lidd noen nød i perioden som har vært, og vi har ikke permittert én eneste pilot, uttaler direktøren.
Også Airwing, det andre selskapet som driver kommersiell flyvning fra GA-terminalen, melder at de står støtt.
– Vi har det godt her ute på GA-terminalen, sier adm. direktør i Airwing, Fabian Qvist.
Heller ikke de har permittert én eneste av sine 14 piloter.
Airwing driver, i tillegg til private charterturer, et bredt utvalg ulike oppdrag for samfunnet. Mens viruset spredte seg og hamstringen i norske matbutikker tok av, fløy de mellom Litauen og Norge for å forsyne oss med kjøttpålegg. De kan også gjøre om privatjetene sine til ambulansefly, eller arbeidsfly for offshore-arbeidere.
– Det er diversifiseringen i vår forretningsmodell som er nøkkelen. De siste årene har business- og privatcharterturer stått for omtrent 30 prosent av våre inntekter, men dette halvåret har vi observert en klar utviklingstrend: Flere har benyttet seg av oss på denne måten, forklarer Airwing-direktøren.
Bak ham ruver en Learjet 45. Flymaskinen har vært i luften 130 ganger siden 12.mars. Sammen med de tre andre flyene selskapet opererer har de vært i lufta mer enn 550 ganger.
– Det beste med jetfly er at de flyr høyt over all rutetrafikken, sier Qvist.
For piloter er det en kjent sak at jo lenger opp i atmosfæren flyet ligger, desto mindre turbulens.
Luftens Ferrari
I en cockpit for fremtiden manøvrerer kaptein og styrmann flymaskinen i en hastighet på 861 kilometer i timen. For tiden er de bokstavelig talt i himmelen:
– Jeg har aldri i min karriere flydd så mye som i år, sier pilot Bernt Wasler.
I 20 år har han vært pilot. Co-pilot André Lervik er enig:
– Vi har hengt i luften hele tiden, gliser han.
Bak dem ruver komfortable flyseter. Bakenfor der ligger den nye Oslo Lufthavn Gardermoen under regntunge skyer.
Fremover – et skue mot en terminal de færreste vet om.
– Vi er heldige, sier Lervik.
Tilfeldigheter gjorde at de endte her. De kunne like gjerne gjort Boeing-piloter av seg.
Så ruller kapteinen opp flytrappen og starter flymaskinen. Bak i cabinen finnes hverken kjendiser eller forretningskvinner. Dagens oppdrag har en annen karakter; Han skal fly utstyr for kreftbehandling til et norsk sykehus. Og i dag er det godt flyvær.
Endring i norsk luftfart
CNN og New York Times omtalte økende interesse for privatjet og private charterturer tidligere denne våren. NetJets, den største luksusjet-operatøren i verden, gjør det bedre enn noen gang. Mai 2020 var den beste på 10 år, uttalte direktøren for selskapet, Patrick Gallagher, til New York times i slutten av mai. Og et marked NetJets lukter på, er det norske.
Men GA-luftfart er mer enn luksusjeter og dyr champagne. Også småfly gir deg fleksibilitet, privatliv og smittevern. Dog kanskje noe mer turbulens og risting.
Det er med et slikt fly vi takser inn på Kjeller flyplass etter et besøk på Oslo Lufthavns bortgjemte terminal.
Her slår styreleder i Oslo Flyveklubb, Per Julius Helweg, et slag for omstilling i norsk luftfart:
– Å fly Oslo-Bergen for 699 kroner er så billig at privatlivet i et småfly ikke er verdt pengene. Men nå tror jeg vi ser startstreken av en endring i markedet, spår han og peker mot prisene på innenlandsflyvninger før priskonkurransen tok av på 2000-tallet.
Med et typisk småfly kan du fly Oslo-Bergen for 2.500 kroner på halvannen time. Og hunden, den kan tasse inn helt gratis.
Den andre dagen i fellesferien melder Avinor at de har mer trafikk enn for en uke siden. Likevel er det stille på de fleste kvadratmetrene av Oslo Lufthavns imperium. De enorme Boeing-flyene er oppstilt på rekke og rad. Avinor-sjefen spår flykrise frem til 2024. Unntaket finnes fem kilometer lenger vest.