Etter en voldsom opptur i 2013, 2014 og deler av 2015 nådde Höegh LNG-aksjen toppen på 128,50 kroner den 7. september 2015. Siden har nedturen vært hard og brutal. Aksjen er ned hele 90 prosent siden toppen og i 2020 er aksjen ned godt over 60 prosent fra 34 til i underkant av 13 kroner.
Mye bedre har det ikke gått for Tor Olav Trøim-kontrollerte Golar LNG. Denne aksjen er ned 86 prosent siden toppen i høsten 2014 og heller ikke i år har det gått Golar LNGs vei på New York-børsen. Aksjen er ned ytterligere 27 prosent siden årsskiftet etter at selskapet har tapt store penger både i første og andre kvartal.
LNG-nedturen i 2020
Kursfall i prosent i 2020 | |
GasLog Partners | −67 |
Awilco LNG | −66 |
Höegh LNG Holdings | −65 |
GasLog Ltd | −65 |
Golar LNG Partners | −64 |
Flex LNG | −42 |
Golar LNG Limited | −27 |
Höegh LNG Partners | −22 |
Teekay LNG Partners | −20 |
Hardt rammet
– Hele LNG-universet er blitt hard rammet av lave LNG-priser, oversupply av skip og et dårlig sentiment, sier shippinganalytiker Lukas Daul i ABG Sundal Collier.
Torsdag la Höegh LNG frem tallene for 2. kvartal. Etter at selskapet tapte penger i 1. kvartal var FSRU (floating storage and regasification units)-rederiet tilbake med positive tall på bunnlinjen og i torsdag ettermiddag var aksjen til og med opp i overkant av 2 prosent.
– Höegh LNG leverte et sterkt operasjonelt kvartal på grunn av lavere kostnader som følge av en omfattende kostnadskuttstrategi som ble implementert i første kvartal, sier shippinganalytiker Jo Ringheim i Arctic Securities.
Han mener det er flere årsaken til at aksjen har fått skikkelig med juling på børsen de seneste årene.
– Selskapet hadde i utgangspunktet sikret seg lukrative kontrakter som skulle løpe i opptil flere tiår i land som Pakistan, Chile og Ghana, men som av ulike grunner ble kansellert før oppstart.
Skipene som var under bygging måtte dermed ut i det svake spotmarkedet eller kjempe om korte kontrakter med langt svakere inntjening.
Høy gjeld
– Med mye gjeld, dårligere enn forventet inntjening og med skip som har falt i verdi som følge av kontraktstermineringene, har aksjekursen fått seg en trøkk. Nå er det opp til selskapet å vise at de kan levere på målet om å signere lange kontrakter på attraktive nivåer, sier Ringheim.
Lukas Daul trekker også frem kanselleringer av allerede annonserte kontrakter som en av hovedårsakene til nedturen for Höegh LNG.
– Det har også kommet nye aktører i FSRU-segmentet som har økt konkurransen og presset ned ratene. I tillegg har det vært kontrakttørke de seneste par årene som gjør at FSRU-ene opererer som LNG-skip. Dette har gjort at investorene har sluttet å prise inn fremtidige vekstmuligheter, sier han.
Höegh LNG
(Mill. USD) | 2.kv./20 | 2kv./19 |
Driftsinntekter | 82,3 | 75,5 |
Driftsresultat | 29,6 | 19,2 |
Resultat | 2,9 | −3,6 |
Tre prosjekter
Ifølge investorkontakt Knut Johan Arnholdt i Höegh LNG har selskapet for tiden tre prosjekter hvor de har eksklusivitet som FSRU-leverandør og at disse er fortsatt aktuelle.
– I kvartalet ble det også meldt fra First Gen Corporation i Filippinene at Höegh LNG er en av tre potensielle leverandører av FSRU til deres prosjekt i Batangas City i Filippinene, som har forventet oppstart i første kvartal 2022.
Den lave LNG prisen, som faktisk har falt ytterligere som følge av Covid-19, har ifølge Arnholdt ført til at det er god etterspørsel etter FSRUer og at det har dukket opp nye potensielle prosjekter i markedet.
– Av prosjekter som allerede har vært i planleggingsfasen en stund ser vi at majoriteten stort sett holder seg til sine opprinnelige tidslinjer, men noen få er påvirket av Covid-19 situasjonen, sier Arholdt.