Ny Snobbe-Mercedes på vei
Få ting skriker «penger» som en ny, blank Mercedes-Benz kabriolet. Nå er det en ny på vei, og den får følge av en nesten like lekker E-klasse coupé.
Det kjøres Porsche Panamera Turbo eller Tesla Model X. Snork. De står der – på parkeringsplassen utenfor Fyri i Hemsedal eller Vestlia Resort på Geilo. Grå Audi Q7, sort Cayenne og RS 6 med hissig eksos og sorte detaljer. Norske investorer og direktører av ymse slag har en ganske forutsigbar bilsmak som ikke er til å ta feil av.
Det er klart at en diger Bentley dyppet i krom og metallic gjør seg om du vil være synlig.
Den er tunet for å ta innersvingen på blant annet Panamera Turbo, Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63 S, men interessant nok gjør ikke M5 det på norske salgsstatistikker
Men ønsker du imidlertid ikke å være iøynefallende, er testens bil et glimrende redskap for folk som skal opp og frem, eller som allerede er omtrent der de ønsker i livet. En BMW M5 Competition er alt det du behøver fra en bil, riktignok med noen begrensninger som vi kommer tilbake til.
Avsindig rask
For dem som ratter Panamera Turbo, Audi RS 6, Lamborghini Urus eller noe annet V8-motorisert, vil antall sylindere, gassrespons og hestekrefter være viktige egenskaper. Her scorer også BMW M5 Competition uvanlig høyt.
Slagvolumet er på solide 4,4 liter, det er to turboer og antall hestekrefter er satt til gode 625. Dreiemomentet fra denne velvillige V8-eren ligger på herlige 750 Nm, og fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 3,3 sekunder. Det gjelder selvfølgelig ikke med rivstart på sleipe veier opp mot fjellet, men hvem bryr seg egentlig?
Det viktige er hvordan bilen føles, spesielt fra sjåførsetet. Og her etterlater BMW M5 Competition et inntrykk som ikke er til å ta feil av: Du kan du kjøre fort, hardt, og med samme selvtillit som i styremøtene. Bak rattet i en BMW M5 er det du som er sjefen, som er et av livets aspekter en potensiell M5-eier nok er godt vant med.
Competition-utgaven av BMW M5 har 25 hestekrefter mer enn den vanlige utgaven, stivere understell og stivere motorfester. Blant annet. Den er tunet for å ta innersvingen på blant annet Panamera Turbo, Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63 S, men interessant nok gjør ikke M5 det på norske salgsstatistikker. Hverken som Competition-utgave eller med det normale oppsettet på 600 hestekrefter.
Siden 2011 er det registrert 179 nye Porsche Panamera-er med V8, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Til sammenligning er det samtidig registrert 116 Audi RS 6-er og 66 Mercedes-AMG E-klasser med V8. BMW ligger langt bak med sine 52 solgte biler.
Liten facelift
Kjøreegenskapene i M5 Competition er eksepsjonelt presise, styringen skarp og drivlinjen med åttetrinnsautomat er rapp. Rent kjøremessig er det derfor lite å arrestere BMW M5 Competition på, som nå er kommet i en liten facelift. Utvendig er lyktene strammet opp og gjort mer moderne med sin «L»-formede pynt, mens det innvendig er samme, stramme interiøret som tidligere. Riktig så luksuriøst som i en Panamera er det ikke, men det holder seg mot konkurrentene Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63.
Der BMW M5 ikke er en vinner, er når plassen i bagasjerommet betraktes. Siden konservative krefter i München har valgt å ikke tilby M5 som stasjonsvogn, må mange av alternativene sies å være bedre familiebiler. Bagasjerommet i M5 sluker brukbare 530 liter, men familier med hunder og mye utstyr vil uansett slite her.
Konklusjon
Og bra er det – at BMW M5 Competition ikke er et vanlig skue på vei til Kvitfjell. Det gjør BMWs nest heftigste sedan (etter M5 CS) til en slags underdog og muligens en av de kuleste europeiske muskelbilene med firehjulsdrift, over 600 hestekrefter og plass til fem. De færreste ser at du kjører et skikkelig monster av en bil, men de som vet – de vet.
BMW M5 Competition facelift
Motor: 4,4 liter V8 T
HK/kW/Nm: 625/460/750
0-100: km/t 3,3 sek.
0-200: km/t 10,8 sek.
Toppfart: 250 km/t
Vekt: 1.982 kg
L/B/H: 496/190/147 cm
Forbruk: 1,08 l/mil
CO2-utslipp: 246 g/km
Bagasjerom: 530 liter
Pris
Denne modellen 1.684.300 kr
Denne med utstyr 2.166.179 kr
Drivlinje
Kjøreegenskaper
Førermiljø
Pris
Vekt
Fartsgrenser
BMW M5 Competition ser lav, rask og barsk ut. Og den klarer det uten å bli fullstendig vulgær.
Gode seter og solide materialer – noe du også forventer når prisen runder 2 millioner kroner.
Drivlinjen med valgfri firehjulsdrift og en fantastisk motor frister voldsomt.
Du er gal hvis du savner noe mer, men husk at det kommer en M5 CS, da.
Bagasjerommet er slett ikke dumt, og det samme gjelder baksetene. Men RS 6 Avant har overtaket her.
BMW M5 Competition er dyr lenge før du begynner å laste på med utstyr – som også er i det dyreste laget.
Er du lei av å kjøre rundt med den samme superfamiliebilen som alle andre? Da er BMW M5 Competition facelift noe for deg.