<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
KRAFTIG: BMW M5 Competition har 625 hestekrefter. Det bør holde for de fleste. Foto: Håkon Sæbø

Test av BMW M5: Lei av pretensiøse Porscher og vulgære SUV-er? Da er dette monsteret noe for deg

Skal du være ekstra kul investor eller direktør, må du kjøre noe litt uventet. Denne fra BMW er nettopp det.

Publisert 26. feb. 2021Oppdatert 26. feb. 2021
Lesetid: 4 minutter

Det kjøres Porsche Panamera Turbo eller Tesla Model X. Snork. De står der – på parkeringsplassen utenfor Fyri i Hemsedal eller Vestlia Resort på Geilo. Grå Audi Q7, sort Cayenne og RS 6 med hissig eksos og sorte detaljer. Norske investorer og direktører av ymse slag har en ganske forutsigbar bilsmak som ikke er til å ta feil av.

Det er klart at en diger Bentley dyppet i krom og metallic gjør seg om du vil være synlig.

Den er tunet for å ta innersvingen på blant annet Panamera Turbo, Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63 S, men interessant nok gjør ikke M5 det på norske salgsstatistikker

Men ønsker du imidlertid ikke å være iøynefallende, er testens bil et glimrende redskap for folk som skal opp og frem, eller som allerede er omtrent der de ønsker i livet. En BMW M5 Competition er alt det du behøver fra en bil, riktignok med noen begrensninger som vi kommer tilbake til.

Avsindig rask

For dem som ratter Panamera Turbo, Audi RS 6, Lamborghini Urus eller noe annet V8-motorisert, vil antall sylindere, gassrespons og hestekrefter være viktige egenskaper. Her scorer også BMW M5 Competition uvanlig høyt.

ENTUSIASTENE VET: Her avslører emblemene bak at dette er en BMW M5 Competition. Kjennere vil se at det er en Competition-utgave blant annet ved å vurdre hvor lav bilen er. Foto: Håkon Sæbø

Slagvolumet er på solide 4,4 liter, det er to turboer og antall hestekrefter er satt til gode 625. Dreiemomentet fra denne velvillige V8-eren ligger på herlige 750 Nm, og fra 0 til 100 kilometer i timen går unna på 3,3 sekunder. Det gjelder selvfølgelig ikke med rivstart på sleipe veier opp mot fjellet, men hvem bryr seg egentlig?

Det viktige er hvordan bilen føles, spesielt fra sjåførsetet. Og her etterlater BMW M5 Competition et inntrykk som ikke er til å ta feil av: Du kan du kjøre fort, hardt, og med samme selvtillit som i styremøtene. Bak rattet i en BMW M5 er det du som er sjefen, som er et av livets aspekter en potensiell M5-eier nok er godt vant med.

Competition-utgaven av BMW M5 har 25 hestekrefter mer enn den vanlige utgaven, stivere understell og stivere motorfester. Blant annet. Den er tunet for å ta innersvingen på blant annet Panamera Turbo, Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63 S, men interessant nok gjør ikke M5 det på norske salgsstatistikker. Hverken som Competition-utgave eller med det normale oppsettet på 600 hestekrefter.

RASK TILGANG: Girspaken lar deg justere automatkassens respons. Det låter litt overflødig, men er faktisk ganske hendig. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 4)
RASK TILGANG: Girspaken lar deg justere automatkassens respons. Det låter litt overflødig, men er faktisk ganske hendig. Foto: Håkon Sæbø

Siden 2011 er det registrert 179 nye Porsche Panamera-er med V8, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken. Til sammenligning er det samtidig registrert 116 Audi RS 6-er og 66 Mercedes-AMG E-klasser med V8. BMW ligger langt bak med sine 52 solgte biler.

Liten facelift

Kjøreegenskapene i M5 Competition er eksepsjonelt presise, styringen skarp og drivlinjen med åttetrinnsautomat er rapp. Rent kjøremessig er det derfor lite å arrestere BMW M5 Competition på, som nå er kommet i en liten facelift. Utvendig er lyktene strammet opp og gjort mer moderne med sin «L»-formede pynt, mens det innvendig er samme, stramme interiøret som tidligere. Riktig så luksuriøst som i en Panamera er det ikke, men det holder seg mot konkurrentene Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63.

BØLLE: BMW M5 Competition er et utmerket alternativ til Audi RS 6 og Mercedes-AMG E 63. Nytt på faceliftutgaven er lyktene hvor rødfargen blant annet er kraftigere. Foto: Håkon Sæbø

Der BMW M5 ikke er en vinner, er når plassen i bagasjerommet betraktes. Siden konservative krefter i München har valgt å ikke tilby M5 som stasjonsvogn, må mange av alternativene sies å være bedre familiebiler. Bagasjerommet i M5 sluker brukbare 530 liter, men familier med hunder og mye utstyr vil uansett slite her.

Konklusjon

Og bra er det – at BMW M5 Competition ikke er et vanlig skue på vei til Kvitfjell. Det gjør BMWs nest heftigste sedan (etter M5 CS) til en slags underdog og muligens en av de kuleste europeiske muskelbilene med firehjulsdrift, over 600 hestekrefter og plass til fem. De færreste ser at du kjører et skikkelig monster av en bil, men de som vet – de vet.

BMW M5 Competition facelift

Motor: 4,4 liter V8 T

HK/kW/Nm: 625/460/750

0-100: km/t 3,3 sek.

0-200: km/t 10,8 sek.

Toppfart: 250 km/t

Vekt: 1.982 kg

L/B/H: 496/190/147 cm

Forbruk: 1,08 l/mil

CO2-utslipp: 246 g/km

Bagasjerom: 530 liter

Pris

Denne modellen 1.684.300 kr

Denne med utstyr 2.166.179 kr

 

  • Pluss

Drivlinje

Kjøreegenskaper

Førermiljø

  • Minus

Pris

Vekt

Fartsgrenser

  

  • Design

BMW M5 Competition ser lav, rask og barsk ut. Og den klarer det uten å bli fullstendig vulgær.

  • Førermiljø

Gode seter og solide materialer – noe du også forventer når prisen runder 2 millioner kroner.

  • Kjøreegenskaper

Drivlinjen med valgfri firehjulsdrift og en fantastisk motor frister voldsomt. 

  • Ytelser

Du er gal hvis du savner noe mer, men husk at det kommer en M5 CS, da.

  • Plass

Bagasjerommet er slett ikke dumt, og det samme gjelder baksetene. Men RS 6 Avant har overtaket her.

  • Mye for pengene

BMW M5 Competition er dyr lenge før du begynner å laste på med utstyr – som også er i det dyreste laget.

  • Konklusjon: 9/10

Er du lei av å kjøre rundt med den samme superfamiliebilen som alle andre? Da er BMW M5 Competition facelift noe for deg.