<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
SOL, SJØ og STRØM: Elbilene Lexus UX 300e og Hyundai Kona Electric har mange likheter og noen viktige forskjeller. Foto: Håkon Sæbø

Elbiltest: Hvis rekkevidde er viktig, er valget enkelt

Mye er likt og noe er forskjellig på elbilene Lexus UX300e og Hyundai Kona Electric, hvor pris og rekkevidde er sentrale stikkord.

Publisert 5. juni 2021
Lesetid: 7 minutter

Det er snart 200 år siden skotten Robert Davidson eksperimenterte med batterier og elmotorer i et kjøretøy. På slutten av 1800-tallet gjorde ladbare batterier teknologien mer interessant, men forbrenningsmotorens fortreffelighet utkonkurrerte etter hvert alle forsøk på å lage økonomisk forsvarlige elbiler.

KNAPPEGIR: Girvelgerne i Kona er fortsatt noen trykknapper mellom setene du heldigvis ikke benytter så ofte. Foto: Håkon Sæbø

100 år senere var norske Think med på å starte det endelige gjennombruddet for elbilen, selv om det tok mange år og flere konkurser før andre produsenter fikk økonomi i satsingen. Med en rekkevidde på under ti mil satt det likevel langt inne, selv for miljøforkjemperne, men da Tesla Roadster i 2008 kunne vise til 340 kilometers rekkevidde begynte det å bli interessant.

Beskjeden rekkevidde

Derfor er det rart at Lexus nå lanserer elbilen UX300e med en rekkevidde på kun 313 kilometer. Nå har riktignok elbilene Mazda MX-30 og Honda-e som kom så sent som i fjor en rekkevidde ned mot beskjedne 200 kilometer. Selv om disse er deres respektive bestselgere for tiden, er volumene lang under der de var med sine fossildrevne biler for bare noen år siden.

Etter bare noen måneders salg med den nye elbilen UX300e i spissen ligger Lexus an til å øke totalsalget i år, men om de etter corona-forsinkelser klarer å doble salget som forventet gjenstår å se.

IDENTITET: Den store spindelvevgrillen og skarpe hovedlysene bidrar til Lexus tøffe ytre. Foto: Håkon Sæbø

I samme prisklasse som UX300e har Hyundai Kona Electric på drøye tre år registrert over 10.000 biler i Norge, noe rekkevidden på 484 kilometer har bidratt godt til. Andre aktuelle konkurrenter øker stadig og listen er lang.

Øvrige konkurrenter

Modell Rekkevidde Pris
Audi e-Q4 35 335 km 389.100 kr
Ford Mustang Mach-E SR RWD 440 km 412.000 kr
Kia e-Soul 452 km 378.900 kr
Kia e-Niro 455 km 376.800 kt
Mercedes-Benz EQA 250 426 km 408.000 kr
Nissan Leaf 385 km 388.500 kr
Polestar 2 420 km 389.000 kr
Skoda Enyaq iV60 409 km 378.000 kr
VW ID.3 416 km 388.100 kr
VW ID.4 (52 kWh) 341 km 376.900 kr
VW ID.4 (77 kWh) 517 km 407.000 kr
Xpeng G3 340 km 379.000 kr
Kilde: Bilnorge.no

Hvorfor er likevel Lexus UX300e et interessant alternativ?

Den er nok ikke det for alle, men Lexus-menigheten har mange trofaste medlemmer. Disse har nytt godt av biler som har taklet både kvalitetsundersøkelser og praktisk bruk bedre enn de fleste. Lexus gir også en premiumfølelse, selv om flere spesielt tyske bilmerker er bedre på interiør og infotainment. Nå er det imidlertid en koreansk bil japaneren møter, og der går luksusfølelsen i Lexus favør.

BEHAGELIG: Det er trivelig å holde i rattet på Kona Electric og du kan gjøre det lenge og langt. Foto: Håkon Sæbø

Høy pris

Begge bilene har noen slags skinnseter, og med kjøling, varme og god elektrisk justering sitter du godt i begge bilene, med en liten fordel til UX300e. Den har også flere skinnkledde og polstrede flater, fine og særegne materialer på dashbordet, samt betydelig lavere plastfaktor.

Det kan forsvare den noe høyere prisen på Premium-versjonen, men det finnes også en toppmodell som nærmer seg en halv million kroner, og da begynner alternativene å bli mange og gode.

MISS ELECTRIC: Det er vanskelig å kåre en vinner i en skjønnhetskonkurranse, men Hyundai Kona blir litt kjedelig sammenlignet med Lexus UX300e. Foto: Håkon Sæbø

Utformingen ser også bedre ut i japaneren, selv om du må oppgradere til den langt dyrere Luxury-versjonen hvis du vil ha den store skjermen i midtkonsollen. Betjeningen av skjermen skjer samtidig via en kombinert berørings- og haptisk trykkflate mellom setene, som ikke fungerer særlig godt. Det er vanskelig å velge de riktige elementene i skjermen, som heller ikke er spesielt logisk plassert. Litt krøll med bluetooth-telefonen er også irriterende.

Omfattende førermiljø

Da er den store skjermen, som nå er blitt standard i den ansiktsløftede Kona, betydelig enklere å bruke. Noen fysiske knapper for hovedvalgene gir enkel tilgang, mens berøringsskjermen er lettlest, intuitiv, rask og brukervennlig. Helt til du kjører på ujevn vei eller i krappe svinger.

PREMIUM: Lexus gir en litt bedre luksusfølelse ombord, men du må bruke enda mer penger for å få toppmodellen Luxury. Foto: Håkon Sæbø

Begge rattene er gode å holde i og har en rekke funksjonsvelgere som lar deg benytte blant annet fartsholder, stereo og valgfrie avlesninger i instrumentpanelet.

Kona har også et eget panel for klimaanlegget som fungerer utmerket, og UX300e er ikke noe dårligere her. Ytterligere et panel for rattvarme og klimatisering av setene gjør at førermiljøet nesten minner om det du ser i cockpiten på et fly hos dem begge.

KONA MI: Fargen Teal kan fremstå både spennende og kjedelig, mens de nye baklyktene ser bedre ut enn på forgjengeren. Foto: Håkon Sæbø

Kona har i tillegg et særegent lite panel med trykknapper for giret mellom setene, mens Lexus har en tradisjonell automatgirspak samme sted. Mindre tradisjonelt er betjeningen av stereoanlegget med noen rullebrytere i midtkonsollen, som takket være en ergonomisk flate for høyrehånden faktisk fungerer utmerket.

Like ytelser

Begge bilene har hendler på rattet for å velge økt grad av regenerering av energi til batteriet. Når du så henter ut energien igjen, har du en motor på 204 hestekrefter til disposisjon, og på papiret tilfredsstillende og tilnærmet like ytelser.

Vekten er også lik, men Kona er den eneste med hengerfeste, selv om 300 kilo begrenser seg til bittesmå hengere eller sykkelstativ.

KLØNETE: Berøringsflaten mellom setene med haptisk trykkfunksjon gjør det ikke lett å styre pilen på skjermen i midtkonsollen. Foto: Håkon Sæbø

Som i elbiler flest er vekten relativt lavt plassert, noe som gir stødige kjøreegenskaper. Kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport påvirker i all hovedsak gassresponsen og andre energiøkonomiske funksjoner. Noen sportsbiler blir de uansett ikke, men det er mulig å holde hastigheten opp både gjennom og ut av krappe svinger, rundkjøringer og lyskryss.

Hyundai har et tretrinns ESP-program som tillater litt hjulspinn og skrensing som kan komme godt med på glatt underlag. Kjører du slik bilene er ment å kjøres er de begge lettkjørte og komfortable, mens Lexus er litt bedre på støydemping. 

LEKKER: En sentral kraftmåler med speedometer i UX300e er omgitt av to områder uten veldig mange muligheter og spesielt mye informasjon. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 3)
LEKKER: En sentral kraftmåler med speedometer i UX300e er omgitt av to områder uten veldig mange muligheter og spesielt mye informasjon. Foto: Håkon Sæbø

Takket være større utvendige mål har den også bedre plass i det 60/40-delte baksetet hvis du klemmer inn tre passasjerer, pluss noen ekstra liter i det relativt dype bagasjerommet.

Dobbel effekt

Vår praktiske og uhøytidelige rekkeviddetest viste at Hyundai Kona Electric klarte 93 prosent av rekkevidden i en håndfull varmegrader, mens Lexus klarte 85. Det forsterker rekkeviddeargumentet noe, men hvor ofte kjører du mer enn 27 mil i et strekk? Eller litt kortere i vinterhalvåret?

Med 100 kW ladeeffekt lader Kona samtidig på papiret dobbelt så raskt som UX300e med sine 50 kW, selv om differansen i praksis gjerne reduseres noe.

PRAKTISK: Instrumentpanelet i Hyundai Kona Electric er ikke spesielt spennende, men det har en rekke praktiske visnings- og betjeningsfunksjoner. Foto: Håkon Sæbø

At Lexus fortsatt benytter Chademo-standarden mot Hyundais CCS behøver heller ikke ha praktisk betydning, da 95 prosent av alle ladestasjonene i dag har begge typer. Å benytte Ionitys 150 kW CCS ladestasjon på din Hyundai øker tilgjengeligheten noe, men husk at du betaler for 150 kW selv om du maksimalt bruker 100.

Smak og behag

Å diskutere utseendet på en bil er like lett som å diskutere om hvorvidt tomater, blodpudding eller østers er godt. Hyundai Konas nye versjon ser fortsatt ut som en liten SUV, hvor endringene hovedsakelig består av smalere frontlykter, velformede baklys, skjørter og hjulbuer i bilens farge og noen små detaljer i fronten.

FLERE VINKLER: Forfra ser begge bilene bra ut, men Lexus UX 300e har flere gode sider enn Hyundai Kona Electric, bokstavelig talt. Foto: Håkon Sæbø

Lexus UX300e er lik som hybridversjonen, hvor en stor spindelvevgrill, skarpe lykter og en høy hekk med smal lyslinje og stor diffusor gjør det lett å like bilen.

Hyundai Kona har elektrisk soltak og Head-up display, mens Lexus UX300e benytter betegnelser som Takumi-teknologi og Omotenashi-eierskapsopplevelse for å friste kundene. Så spørs det om det er nok, når stadig flere elbiler tilbyr lengre rekkevidde til samme pris.

Lexus UX300e Premium

Motor En elmotor

HK/kW/Nm 204/150/300

0-100 km/t 7,5 sek

Toppfart 160 km/t

Vekt 1.785 kg

L/B/H 450/184/155 cm

Rekkevidde 313 km

Batterikapasitet (brutto) 54,3 kWh

Ladeeffektt 50 kW

Bagasjerom 367 liter

Hengervekt 0 kg

  • Pris

Rimeligste 375.900 kr

Denne modellen 375.900 kr

Denne med utstyr 409.800 kr

  • Pluss

Design

Kvalitet

Komfort

  • Minus

Rekkevidde

Pris

Infotainment

  • Design

Dramatiske linjer og detaljer gir likevel et harmonisk utseende.

  • Førermiljø

Lekkert og omfattende, men ikke spesielt brukervennlig.

  • Kjøreegenskaper

Kjører som en elbil, noe som er ment positivt.

  • Ytelser

Rask nok til all praktisk bruk.

  • Plass

Liten familiebil.

  • Mye for pengene

Ikke målt i rekkevidde

  • Konklusjon 5

Flott bil, men kort rekkevidde og klønete infotainment.

Hyundai Kona Electric Premium Long Range

Motor En elmotor

HK/kW/Nm 204/150/395

0-100 km/t 7,9 sek

Toppfart 167 km/t

Vekt 1.685 kg

L/B/H 420/180/157 cm

Rekkevidde 484 km

Batterikapasitet (brutto) 67,1 kWh

Ladeeffekt 100 kW

Bagasjerom 332/1.114 liter

Hengervekt 300 kg

  • Pris

Rimeligste (39,2 kWh) 309.900 kr

Denne modellen 370.000 kr

Denne med utstyr 406.800 kr

  • Pluss

Rekkevidde

Pris

Komfort

  • Minus

Design

Plastfaktor

Plass

  • Design

Ser ut som en liten SUV, men litt bedre med ansiktsløftning.

  • Førermiljø

Brukervennlig og omfattende, men en del plast.

  • Kjøreegenskaper

Kjører som en elbil, noe som er ment positivt.

  • Ytelser

Rask nok til all praktisk bruk.

  • Plass

Trang familiebil.

  • Mye for pengene

Ja, og spesielt når det gjelder rekkevidde.

  • Konklusjon 6

Velutstyrt liten familiebil med lang rekkevidde.