Elbiltest: Hvis rekkevidde er viktig, er valget enkelt
Mye er likt og noe er forskjellig på elbilene Lexus UX300e og Hyundai Kona Electric, hvor pris og rekkevidde er sentrale stikkord.
Det er snart 200 år siden skotten Robert Davidson eksperimenterte med batterier og elmotorer i et kjøretøy. På slutten av 1800-tallet gjorde ladbare batterier teknologien mer interessant, men forbrenningsmotorens fortreffelighet utkonkurrerte etter hvert alle forsøk på å lage økonomisk forsvarlige elbiler.
100 år senere var norske Think med på å starte det endelige gjennombruddet for elbilen, selv om det tok mange år og flere konkurser før andre produsenter fikk økonomi i satsingen. Med en rekkevidde på under ti mil satt det likevel langt inne, selv for miljøforkjemperne, men da Tesla Roadster i 2008 kunne vise til 340 kilometers rekkevidde begynte det å bli interessant.
Beskjeden rekkevidde
Derfor er det rart at Lexus nå lanserer elbilen UX300e med en rekkevidde på kun 313 kilometer. Nå har riktignok elbilene Mazda MX-30 og Honda-e som kom så sent som i fjor en rekkevidde ned mot beskjedne 200 kilometer. Selv om disse er deres respektive bestselgere for tiden, er volumene lang under der de var med sine fossildrevne biler for bare noen år siden.
Etter bare noen måneders salg med den nye elbilen UX300e i spissen ligger Lexus an til å øke totalsalget i år, men om de etter corona-forsinkelser klarer å doble salget som forventet gjenstår å se.
I samme prisklasse som UX300e har Hyundai Kona Electric på drøye tre år registrert over 10.000 biler i Norge, noe rekkevidden på 484 kilometer har bidratt godt til. Andre aktuelle konkurrenter øker stadig og listen er lang.
Øvrige konkurrenter
Modell | Rekkevidde | Pris |
Audi e-Q4 35 | 335 km | 389.100 kr |
Ford Mustang Mach-E SR RWD | 440 km | 412.000 kr |
Kia e-Soul | 452 km | 378.900 kr |
Kia e-Niro | 455 km | 376.800 kt |
Mercedes-Benz EQA 250 | 426 km | 408.000 kr |
Nissan Leaf | 385 km | 388.500 kr |
Polestar 2 | 420 km | 389.000 kr |
Skoda Enyaq iV60 | 409 km | 378.000 kr |
VW ID.3 | 416 km | 388.100 kr |
VW ID.4 (52 kWh) | 341 km | 376.900 kr |
VW ID.4 (77 kWh) | 517 km | 407.000 kr |
Xpeng G3 | 340 km | 379.000 kr |
Kilde: Bilnorge.no |
Hvorfor er likevel Lexus UX300e et interessant alternativ?
Den er nok ikke det for alle, men Lexus-menigheten har mange trofaste medlemmer. Disse har nytt godt av biler som har taklet både kvalitetsundersøkelser og praktisk bruk bedre enn de fleste. Lexus gir også en premiumfølelse, selv om flere spesielt tyske bilmerker er bedre på interiør og infotainment. Nå er det imidlertid en koreansk bil japaneren møter, og der går luksusfølelsen i Lexus favør.
Høy pris
Begge bilene har noen slags skinnseter, og med kjøling, varme og god elektrisk justering sitter du godt i begge bilene, med en liten fordel til UX300e. Den har også flere skinnkledde og polstrede flater, fine og særegne materialer på dashbordet, samt betydelig lavere plastfaktor.
Det kan forsvare den noe høyere prisen på Premium-versjonen, men det finnes også en toppmodell som nærmer seg en halv million kroner, og da begynner alternativene å bli mange og gode.
Utformingen ser også bedre ut i japaneren, selv om du må oppgradere til den langt dyrere Luxury-versjonen hvis du vil ha den store skjermen i midtkonsollen. Betjeningen av skjermen skjer samtidig via en kombinert berørings- og haptisk trykkflate mellom setene, som ikke fungerer særlig godt. Det er vanskelig å velge de riktige elementene i skjermen, som heller ikke er spesielt logisk plassert. Litt krøll med bluetooth-telefonen er også irriterende.
Omfattende førermiljø
Da er den store skjermen, som nå er blitt standard i den ansiktsløftede Kona, betydelig enklere å bruke. Noen fysiske knapper for hovedvalgene gir enkel tilgang, mens berøringsskjermen er lettlest, intuitiv, rask og brukervennlig. Helt til du kjører på ujevn vei eller i krappe svinger.
Begge rattene er gode å holde i og har en rekke funksjonsvelgere som lar deg benytte blant annet fartsholder, stereo og valgfrie avlesninger i instrumentpanelet.
Kona har også et eget panel for klimaanlegget som fungerer utmerket, og UX300e er ikke noe dårligere her. Ytterligere et panel for rattvarme og klimatisering av setene gjør at førermiljøet nesten minner om det du ser i cockpiten på et fly hos dem begge.
Kona har i tillegg et særegent lite panel med trykknapper for giret mellom setene, mens Lexus har en tradisjonell automatgirspak samme sted. Mindre tradisjonelt er betjeningen av stereoanlegget med noen rullebrytere i midtkonsollen, som takket være en ergonomisk flate for høyrehånden faktisk fungerer utmerket.
Like ytelser
Begge bilene har hendler på rattet for å velge økt grad av regenerering av energi til batteriet. Når du så henter ut energien igjen, har du en motor på 204 hestekrefter til disposisjon, og på papiret tilfredsstillende og tilnærmet like ytelser.
Vekten er også lik, men Kona er den eneste med hengerfeste, selv om 300 kilo begrenser seg til bittesmå hengere eller sykkelstativ.
Som i elbiler flest er vekten relativt lavt plassert, noe som gir stødige kjøreegenskaper. Kjøreprogrammene Eco, Normal og Sport påvirker i all hovedsak gassresponsen og andre energiøkonomiske funksjoner. Noen sportsbiler blir de uansett ikke, men det er mulig å holde hastigheten opp både gjennom og ut av krappe svinger, rundkjøringer og lyskryss.
Hyundai har et tretrinns ESP-program som tillater litt hjulspinn og skrensing som kan komme godt med på glatt underlag. Kjører du slik bilene er ment å kjøres er de begge lettkjørte og komfortable, mens Lexus er litt bedre på støydemping.
Takket være større utvendige mål har den også bedre plass i det 60/40-delte baksetet hvis du klemmer inn tre passasjerer, pluss noen ekstra liter i det relativt dype bagasjerommet.
Dobbel effekt
Vår praktiske og uhøytidelige rekkeviddetest viste at Hyundai Kona Electric klarte 93 prosent av rekkevidden i en håndfull varmegrader, mens Lexus klarte 85. Det forsterker rekkeviddeargumentet noe, men hvor ofte kjører du mer enn 27 mil i et strekk? Eller litt kortere i vinterhalvåret?
Med 100 kW ladeeffekt lader Kona samtidig på papiret dobbelt så raskt som UX300e med sine 50 kW, selv om differansen i praksis gjerne reduseres noe.
At Lexus fortsatt benytter Chademo-standarden mot Hyundais CCS behøver heller ikke ha praktisk betydning, da 95 prosent av alle ladestasjonene i dag har begge typer. Å benytte Ionitys 150 kW CCS ladestasjon på din Hyundai øker tilgjengeligheten noe, men husk at du betaler for 150 kW selv om du maksimalt bruker 100.
Smak og behag
Å diskutere utseendet på en bil er like lett som å diskutere om hvorvidt tomater, blodpudding eller østers er godt. Hyundai Konas nye versjon ser fortsatt ut som en liten SUV, hvor endringene hovedsakelig består av smalere frontlykter, velformede baklys, skjørter og hjulbuer i bilens farge og noen små detaljer i fronten.
Lexus UX300e er lik som hybridversjonen, hvor en stor spindelvevgrill, skarpe lykter og en høy hekk med smal lyslinje og stor diffusor gjør det lett å like bilen.
Hyundai Kona har elektrisk soltak og Head-up display, mens Lexus UX300e benytter betegnelser som Takumi-teknologi og Omotenashi-eierskapsopplevelse for å friste kundene. Så spørs det om det er nok, når stadig flere elbiler tilbyr lengre rekkevidde til samme pris.
Lexus UX300e Premium
Motor En elmotor
HK/kW/Nm 204/150/300
0-100 km/t 7,5 sek
Toppfart 160 km/t
Vekt 1.785 kg
L/B/H 450/184/155 cm
Rekkevidde 313 km
Batterikapasitet (brutto) 54,3 kWh
Ladeeffektt 50 kW
Bagasjerom 367 liter
Hengervekt 0 kg
- Pris
Rimeligste 375.900 kr
Denne modellen 375.900 kr
Denne med utstyr 409.800 kr
- Pluss
Design
Kvalitet
Komfort
- Minus
Rekkevidde
Pris
Infotainment
- Design
Dramatiske linjer og detaljer gir likevel et harmonisk utseende.
- Førermiljø
Lekkert og omfattende, men ikke spesielt brukervennlig.
- Kjøreegenskaper
Kjører som en elbil, noe som er ment positivt.
- Ytelser
Rask nok til all praktisk bruk.
- Plass
Liten familiebil.
- Mye for pengene
Ikke målt i rekkevidde
- Konklusjon 5
Flott bil, men kort rekkevidde og klønete infotainment.
Hyundai Kona Electric Premium Long Range
Motor En elmotor
HK/kW/Nm 204/150/395
0-100 km/t 7,9 sek
Toppfart 167 km/t
Vekt 1.685 kg
L/B/H 420/180/157 cm
Rekkevidde 484 km
Batterikapasitet (brutto) 67,1 kWh
Ladeeffekt 100 kW
Bagasjerom 332/1.114 liter
Hengervekt 300 kg
- Pris
Rimeligste (39,2 kWh) 309.900 kr
Denne modellen 370.000 kr
Denne med utstyr 406.800 kr
- Pluss
Rekkevidde
Pris
Komfort
- Minus
Design
Plastfaktor
Plass
- Design
Ser ut som en liten SUV, men litt bedre med ansiktsløftning.
- Førermiljø
Brukervennlig og omfattende, men en del plast.
- Kjøreegenskaper
Kjører som en elbil, noe som er ment positivt.
- Ytelser
Rask nok til all praktisk bruk.
- Plass
Trang familiebil.
- Mye for pengene
Ja, og spesielt når det gjelder rekkevidde.
- Konklusjon 6
Velutstyrt liten familiebil med lang rekkevidde.